Een maand in Ghana - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu Een maand in Ghana - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu

Een maand in Ghana

Door: Janita Zwarteveld

Blijf op de hoogte en volg Janita

02 Maart 2011 | Ghana, Bolgatanga

Lieve allemaal,

Hier weer een nieuw verhaal vanuit Ghana voor jullie. Opnieuw heb ik het gevoel dat ik niet zo heel veel te vertellen heb, maar opnieuw heb ik ook weer heel veel zin om een verhaal te schrijven voor jullie. Ik heb voor deze keer maar een nieuwe vorm van blog bedacht, die twee doelen heeft. Ten eerste heb ik afgelopen dagen een beetje veel last van heimwee, ik wil dus alleen maar positieve punten schrijven, zodat ik weer weet hoe fijn het hier eigenlijk is. Daarnaast wil ik deze positieve punten ook zo overtuigend mogelijk schrijven, in de hoop dat jullie allemaal heel jaloers worden, en besluiten om een ticket te kopen om mij op te komen zoeken.. ;-) Dus laat ik maar snel beginnen, want volgens mij valt er met zo'n blog geen tijd te verliezen.

1. Door bij een gastgezin in Ghana te gaan wonen krijg je er ineens een extra familie bij! Afgelopen weekend heb ik twee begrafenisfeesten meegemaakt hier in Nyariga en ik kreeg hier nou niet bepaald een fijn gevoel van. Pas toen besefte ik me hoe blij ik was dat ik weer naar huis kon gaan en veilig in de compound kon zitten met Blessing, Mary & Jessica en gezellig met hen kon kletsen en eten! Het voelt best wel fijn om te weten dat je gewoon een "thuis"-plek hebt in zo'n vreemd land, en ik ben dan ook blij dat ik zo'n lief gastgezin heb!

2. Als je 's morgens opstaat hoef je niet bang te zijn dat je die dag met niemand kunt praten. Je hoeft maar een stap buiten de compound te zetten en je hebt al je eerste gesprek van die dag. Heerlijk om niet anoniem door het leven te gaan!

3. Als je 's morgens gaat "douchen" weet je ook zeker dat je je lichaamsbeweging hebt. Ten eerste begin je met drie rondjes over de compound om een emmer te zoeken, vervolgens klim je over een muurtje, om de korte weg naar de waterpomp te hebben. Vervolgens loop je naar de waterpomp, waar je het water echt moet pompen, uiteindelijk til je je emmer weg, om vervolgens een emmersteun te vouwen van een t-shirt, waarna je door je knieën zakt zodat iemand anders een emmer op je hoofd kan zetten. Vervolgens loop je zo statisch mogelijk naar huis (ook dat is lichamelijke inspanning!), om daar weer te bukken om de emmer neer te zetten. Ook het douchen zelf is een en al lichaamsbeweging, doordat je steeds moet bukken om water uit de emmer te scheppen, en met je benen moet zwaaien om de kuikentjes van een week oud weg te jagen.

4. Je bent iedere dag aan het barbecuen, aangezien al het eten op open vuur wordt klaar gemaakt (wel in pannen hoor).

5. Je hoeft hier maar een klein rondje te fietsen om genoeg lachende en zwaaiende kinderen te ontmoeten. Daarnaast is het ook helemaal niet gek om even met wat kinderen te praten en een foto van ze te maken, zodat je zelf ook altijd weer aan dat fijne moment terug kunt denken.

6. Je hoeft hier nooit de afwas af te drogen!

7. Je hoeft hier ook nooit bestek af te wassen (af en toe twee lepels), want je eet gewoon met je handen. (Zoals vader John zegt: God heeft je vingers gegeven, dus waarom zou je ze niet gebruiken?)

8. Je ontdekt wat voor eten eigenlijk allemaal bruikbaar is. Zo gaat er in de soup voor bij de tizet water met as van het vuur, om de smaak wat milder te maken. Daarnaast eet je niet alleen varkensvlees als je varken eet, maar ook huid en haar (over dit idee wil ik niet al teveel nadenken, want het idee vind ik nog steeds niet fijn, maar ik heb wel echt varkensvlees inclusief huid en haar gegeten!).

9. Het hoeft hier geen nacht te zijn om een nachtwandeling te hebben, vanaf 7uur kun je al genieten van een nachtwandeling. Volgens mij kun je hier ook de mooiste speurtochten in het donker hebben!

10. De sterren zijn hier veel mooier dan in Nederland, en ook kun je ervaren dat de maan zelfs voor schaduw kan zorgen (dan moeten jullie hier wel over twee weken zijn hoor, anders is het alweer volle maan geweest toch?).

11. Voor ongeveer 10 euro heb je een blouse, jurk en rok naar eigen ontwerp op persoonlijke maat gemaakt!

12. Als je naar de kerk gaat hoef je niet bang te zijn dat je lang moet stil zitten, iedere dienst wordt er wel gedanst. (En als ik nu in Nyariga loop komt er wel eens een vrouw naar mij toe die mij verteld dat ik afgelopen zondag erg goed heb gedanst.. Ik geloof er niets van ;-)).

13. Dit punt sluit op het vorige punt aan: je krijgt hier veel meer complimentjes dan commentaar!

14. Je hoeft hier veel minder keuzes te maken. Als je brood wilt heb je hier in Nyariga één keus (tee-bread voor 1cedi dus 50 cent). En in Bolga zijn er misschien nog twee andere soorten.

15. Je eet ineens heel andere dingen, terwijl je dat in Nederland echt niet lekker vindt. Zo kan ik tegenwoordig behoorlijk pittig eten verdragen zonder een liter water op te drinken. (En voor sommige mensen misschien wel belangrijker: in iedere maaltijd zit gestampte gedroogde vis, en zelfs deze geur en smaak staat mij niet meer tegen en krijg ik makkelijk weg).

16. Soms heb je gewoon spontaan een vrije dag, doordat je interview (waar je al een uur op zit te wachten) ineens niet door kan gaan.

17. Je verspilt hier geen water met het doortrekken van de wc, en je hebt altijd gezellig vliegen om je heen wanneer je je behoeften doet.

18. Je kunt hier overwinteren zonder dat je eigenlijk doorhebt dat je overwinterd.

En als laatste het belangrijkste punt:
19. Als je voor een tijdje weg bent, besef je pas echt hoeveel de mensen die niet bij je zijn eigenlijk voor je betekenen!! :-)

Ik vond het te cliché om precies 20 punten te hebben, of een ander mooi rond getal, maar ik weet zeker dat mijn verblijf hier in Ghana nog meer mooie punten heeft! Voor nu is het genoeg, want ik heb een enorme glimlach op mijn gezicht na het typen van deze blog. En als jullie na het lezen van deze punten nog niet naar Ghana willen komen, tja, dan zal het wel gewoon niet mogelijk zijn om op zo'n korte termijn even heen en weer te vliegen ;-).

Heel veel liefs vanuit het mooie Ghana voor jullie allemaal!

  • 02 Maart 2011 - 13:55

    Lonneke:

    Haha ik ben al onderwegg...!! :)

    Leuk stukje meisje! Fijn dat je je al wat beter voelt! Kan me voorstellen dat het wel heel grappig is om deze punten te verzinnen, haha!

    Liefs en'n dikke knuffel uit Ermelo!

  • 02 Maart 2011 - 15:07

    Hannah:

    Ha... VISJES!!! Dat lijkt me het meest positieve punt voor als je weer terug bent, kunnen we lekker vis eten ;) Haha. Leuk blog, je bent een topper Janita, een mooie manier om jezelf op te peppen.

    groetels!

  • 02 Maart 2011 - 15:17

    Gabriella:

    Hey lieve Janita,
    Volgens mij maak je genoeg mee! Alleen het leven daar is al een heel avontuur. ;) Geniet er nog maar lekker van!

  • 02 Maart 2011 - 15:19

    Ada:

    lieve Janita, fijn iets van je te lezen!!
    Fijn dat je humor hebt dat tilt je over alles heen hoe moeilijk je het ook hebt. Wat zal het mooi zijn de sterrenhemel daar! En wij zien dezelfde maan, raar idee hé? Zo klein is de wereld en zo magnifiek in elkaar "gezet" Echt kunst Hier is alles goed.Lieve groet vanuit Harderwijk.

  • 02 Maart 2011 - 15:46

    Douwe:

    Tjonge, jalouzie maakt mij deel. Waarom mag ik niet douchen met kuikentjes, en waarom zitten er geen vliegen op onze wc? Aan dat laatste wordt gewerkt hoor nu we onze huistaken iets minder strak nalopen :-)
    Dat bestek gebruiken wij ook bijna niet meer. We hebben besloten een heken te hebben aan afwas dus iedereen heeft één beker en één bord en die worden één keer per week afgewassen! De keuken is nu schoner dan ooit en wij doen minder aan schoonmaken dan ooit! Efficiëntie ten top. En wij bedenken het nu pas terwijn ze het in Afrika al lang wisten. Tjonge, het westen loopt nog flink achter op Afrika. Op veel meer tereinen trouwens als ik lees hoe leuk en positief iedereen reageerd daar!

    Blijf lekker optimistisch, blijf er lekker om lachen en bedenk je vooral dat het hier in Nederland vooral saai is in vergelijking met daar!

  • 02 Maart 2011 - 15:47

    Papa (de Echte):

    n.a.v punt 13 dat wordt wel wennen als je thuis bent
    hartstikke leuk om dit te lezen
    Heb bewondering voor je!!!!!!!.

  • 02 Maart 2011 - 16:37

    Corina:

    Weer ontzettend leuk stuk.
    Hou je taai. En geniet ervan!

    We denken veel aan je!

    liefs en een knuffel
    Corina

  • 02 Maart 2011 - 16:39

    Sanne:

    Als je nu nog heimwe hebt, weet ik het ook niet meer. Tis hier alleen maar erg koud.

    Maar t is dat ik stage moet lopen, anders had ik allang een ticket gekocht!

    Geniet!!

    Liefs

  • 02 Maart 2011 - 18:43

    Anniek:

    oke ik kom eraan. Het vliegtuig vertrekt bijna..... Vol gedachtes en leuke momenten voor jou!!

  • 02 Maart 2011 - 20:52

    Diana:

    Hey Janita,
    leuke blog heb je geschreven zeg! KGa mn douche hier maar weer afbreken. Kan ik mooi mn abbonement op de sportschool opzeggen, waar ik dan vervolgens elke maand vier setjes kleding voor kan kopen. Keek gelijk naar buiten toen ik je punt over de sterren las. Vond de sterrenhemel in Afrika ook veel mooier, maar dan vooral ook de andere geluiden en geuren die daar bij hoorden... Zucht, hoop dat die ticket uit de lucht komt vallen!
    Liefs Diana

  • 02 Maart 2011 - 22:25

    Ineke:

    Hey Janita!
    Je bent een topper! Nadenken over de leuke dingen is idd een goede manier om de scherpe rantjes van je heimwee af te halen. Nog niet in dagen gaan aftellen hoor! Ervaring leert dat het daar niet beter van wordt.
    Houd je taai en geniet!
    Liefs,
    Ineke
    ps. Ben nog aan het bedenken of ik de vliegen op de WC verkies boven ons koude kleinste kamertje.

  • 02 Maart 2011 - 23:10

    Maartje:


    Wat een leuk en goed verhaal! Ik heb ontzettend veel bewondering voor je! Ik weet zeker dat je een fantastisch onderzoek aan het doen bent! Neem je een kuikentje voor me mee??

    Tot snel, liefs!

  • 03 Maart 2011 - 14:11

    Greet (uit Druten):

    Hé, die lieve, dappere en positieve Janita,

    Wat knap, dat je ondanks je heimwee, je ertoe kan zetten om naar de positieve kanten te kijken. En nog wel met humor!
    Wij blijven hier in Nederland hoor! Want het is gewoon ontzettend leuk om van deze kant jouw stukjes (stukken) te mogen lezen.
    Succes en veel plezier verder,

    Liefs van ons uit Druten.

  • 03 Maart 2011 - 15:37

    Fam. Van Der Weij.:

    hallo,Janita, wat leuk om je reisverslagen te lezen,voor de komende tijd veel succes en behouden thuiskomst

  • 03 Maart 2011 - 19:14

    Tante Ada.:

    Hallo Janita weer een mooi verhaal hoor, knap hoor hoe jij allemaal schrijft.
    Hou je taai hoor en succes met alles.

    Veel liefs Tante Ada. x.

  • 03 Maart 2011 - 20:02

    Wiegersma:

    Hoi janita ,wat weer een leuk verslag ,veel succes en hou je taai Geniet er van ,die van Koen lees ik ook aldoor Het was hier vandaag lekker winterweer met zon .Al lekker een uur in de zon gezeten groetjes ons

  • 06 Maart 2011 - 13:29

    Henk, (papaKoen):

    Met jouw verhaal waan ik me weer terug in de tijd dat ik in Kameroen verbleef. Zoveel is herkenbaar. Vooral de rust die het uitstraalt, de natuur en te ontdekken hoe belangrijk mensen voor je zijn. En ja . ook het eten. Ik zat graag bij de vrouwen in hun keuken, terwijl dat als man (en zeker blanke man) niet hoort. Zelfs heb ik aap gegeten, maar gelukkig zeiden ze dat achteraf. Het vertellen van de verhalen is een goede reflectie voor jezelf en het geeft goede moed, houden zo dus ! Ik volg ook de verhalen van Koen en Eva(Mulder in India), wat een verschillen! Je merkt dat de wereld groot maar ook dichtbij is, zo via internet. Janita, geniet er nog van !

  • 06 Maart 2011 - 22:41

    Coco:

    Hee meid!
    Volgens mij ben je supergoed bezig daar :) een ware antropoloog! Bij mij stond er overigens ook varkensstaart op het menu.. en kippenpoot (nee, niet het lekkere deel) en koeienvoetensoep. Efficiëntie ten top! Hang in there en tot over n paar weekjes :)

  • 07 Maart 2011 - 20:13

    Jan Post:

    He Janita,
    Wat leuk om jou ervaring in het, voor mij verre Ghana te lezen. Ik kom niet naar je toe hoor, kblijf je wel volgen.
    Geniet van je tijd daar en de vele foto's zal ik wel een keer zien. Erg leuk dat je bij het World Servants project in Nakpanduri bent geweest.
    Heel veel plezier en suc6 met je studieproject.

  • 13 Maart 2011 - 19:02

    Rein En Wil :

    Ha Janita,
    Vorige week zijn je vader en moeder op visite geweest en hebben ons de tip gegeven om eens even op je blog te kijken. Wat een interesant verhaal heb je gemaakt over je belevenissen. Maar wij zien het nog niet zitten om even bij je langs te komen, we wensen je veel sterkte toe voor de laatste dagen van je reis, hou nog even vol.
    Groetjes van Rein en Wil van der Knijff

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Janita

Actief sinds 24 Jan. 2011
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 59005

Voorgaande reizen:

16 Juli 2012 - 21 December 2012

master-onderzoek

02 Februari 2011 - 21 April 2011

Bacheloronderzoek in Nyariga

Landen bezocht: