Een weekend afscheid nemen - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu Een weekend afscheid nemen - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu

Een weekend afscheid nemen

Door: Janita Zwarteveld

Blijf op de hoogte en volg Janita

11 April 2011 | Ghana, Bolgatanga

Lieve allemaal,

Dat hadden jullie niet verwacht hehe? Nu alweer een blog vanuit Ghana. Toch wil ik jullie even een update geven over afgelopen weekend. Daarnaast is dit de laatste dag dat ik in Bolga ben, dus vond ik dat ik op die laatste dag ook nog wel even een blog kon plaatsen. Dinsdag en Woensdag ben ik nog in Nyariga, en donderdagochtend ga ik naar Tamale en begint de terugreis naar Nederland.
Afgelopen weekend was een erg fijn weekend! Vrijdag ben ik na het plaatsen van mijn blog de markt in Bolga afgestruind op zoek naar de ingredienten voor de pannenkoeken. Vooral het vinden van een koekenpan was niet zo makkelijk, maar uiteindelijk ben ik goed geslaagd! En zaterdag was het dan tijd om pannenkoeken te bakken. Als ware perfectionist kon ik me zelfs hier zorgen om maken, want wat als ze allemaal zouden mislukken, dan zou heel mijn familie teleurgesteld zijn. Maar zoals ik wel meer positieve kanten van mezelf heb leren kennen in Ghana, heb ik ook ontdekt dat ik een ware pannenkoeken bakker ben! De pannenkoeken waren rond en lekker! :). Het enige min puntje was dat ik van half twaalf tot 4 aan het bakken ben geweest, maar dat de pannenkoeken binnen een half uur opwaren ;). Maar goed, laten we dit ook maar als bewijs zien dat de pannenkoeken erg lekker waren. Daarnaast heeft zaterdag mijn vader mij ook genoeg complimentjes gegeven, over hoe leuk ik wel niet was als zijn dochter en hoe erg hij mij zou gaan missen. Dus dat deed mij ook wel goed om te horen. Was ik toch niet al te vreemd voor hen!

Zondag was nog specialer dan zaterdag. 's Morgens ben ik voro de laatste keer mee geweest met mijn gezin naar de kerk. Hier in de kerk heeft heel de gemeente hardop door elkaar heen voor mij gebeden. Vervolgens heeft vader John ook nog hardop voor mij gebeden en gevraagd voor een veilige reis en thuiskomst en of mijn onderzoek succesvol mocht zijn. Voor mij was dit best wel een speciale en bijzondere afsluiting! Uit de kerk is er een kip voor mij geslacht en hebben ze heerlijk eten klaargemaakt als afscheidsmaaltijd. Het eten was echt superlekker! Maar opnieuw ontdekte ik dat ik niet zo ghanees ben als ik dacht, want de ghanezen eten echt de volledige kip! het hoofd wordt uit elkaar gehaald en opgegeten, en botjes worden leeggezogen. Ja, we gooien echt geen eten weg hier!
Na het heerlijke eten is mijn zusje weggegaan, en heb ik dus al van een persoon afscheid moeten nemen. Ook heb ik de cadeautjes alvast uigedeeld. Ik had mijn neefje een bal gegeven en vanmorgen hoorde ik hem al om half zes met de bal spelen, en om kwart over zes was hij al nier meer thuis, maar was hij naar zijn vriendjes toe om te gaan voetballen. Toch wel fijn om te zien dat mijn kado zo gewaardeerd wordt.

Komende dagen zal ik nog wat laatste dingen voor mijn onderzoek doen, en verder vooral heel veel foto's maken en genieten! En over anderhalve week zit ik eindelijk in het vliegtuig terug naar jullie, met een koffer vol aantekeningen en een hoofd vol bijzondere en waardevolle herinneringen! Om er alvast weer een paar met jullie te delen staan er weer wat foto's op Picasa.

Liefs!

  • 11 April 2011 - 10:51

    Ineke:

    Hey Janita,
    Succes met afscheid nemen, toch ook wel weer een raar moment lijkt me. Ik moet zeggen dat ik al weer erg veel zin heb dat je weer hier komt wonen!
    Liefs!

  • 11 April 2011 - 15:36

    Trudie:

    He Janita,
    Geniet nog maar even heel erg. Wij kijken ondertussen uit naar je komst.
    liefs
    Trudie

  • 11 April 2011 - 16:58

    Tante Ada. :

    Janita ik zie helemaal geen foto's, nou succes nog met alles.

    Veel liefs Tante Ada.

  • 11 April 2011 - 17:10

    Greet (uit Druten):

    Hoi Janita,

    In zo'n keuken koken voor de hele familie. Daar zou ik ook wel stress van krijgen!!
    Hé, wij wensen jou heel veel succes met het afscheid nemen en een goede terugreis.

    Liefs van ons uit Druten

  • 11 April 2011 - 18:00

    Corina:

    Hey zus,

    Weer een leuk verhaal om te lezen. Sterkte met afscheid nemen. En succes met je allerlaatste loodjes.

    liefs Corina

  • 12 April 2011 - 06:03

    Ada:

    Janita,
    sterkte met afscheid nemen en een goede terugreis!!
    Wel thuis!

    Groetjes uit Harderwijk

  • 12 April 2011 - 08:41

    Janine :

    Nog maar 9 dagen Jan, dan ben je er alweer! Heel veel succes met afscheid nemen en geniet er nog eventjes van! Ben heeel benieuwd naar al je verhalen (ook al weet ik er nu al wel veel door je blog:P) Hele fijne laatste week daar nog!! Dikke kus

  • 13 April 2011 - 11:09

    Koene:

    Hallo Janita,
    Helaas te weinig jou reisverslagen gelezen maar de laatste verslagen geven mij de indruk dat het een geweldige ervaring is om daar een onderdeel van de community te zijn.
    Goede terugreis.
    Groet Koene

  • 15 April 2011 - 13:47

    Hanny Loopstra-dront:

    hallo,
    time flies, straks ben je weer terug in de polder.....nu nog even genieten met de mensen daar. je heb toch in die tijd een band met ze opgebouwd en dan is het afscheid nemen toch lastig, maar je neemt alles mee in je hart! ik vind het heel leuk dat ik je verhalen heb mee kunnen lezen, zodat we straks zo verder kunnen praten! tot gauw en een goede terugreis!!!

  • 16 April 2011 - 18:58

    Maaike:

    goede reis naar biddinghuizen ,en behouden thuis komst wiegersma

  • 17 April 2011 - 20:09

    Els & Aarnout:

    Hoi Janita,

    Vanmiddag bij de belijdenisdienst van je zussie geweest. Was een mooie dienst waarbij Corina het bedankje namens de groep mocht uitspreken. Indrukwekkend!

    Hoorden dat je volgend weekend al terug in NL bent.

    Vanuit Moerkapelle een heel goede thuisreis gewenst!

    Groet,
    Els & Aarnout

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Janita

Actief sinds 24 Jan. 2011
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 58987

Voorgaande reizen:

16 Juli 2012 - 21 December 2012

master-onderzoek

02 Februari 2011 - 21 April 2011

Bacheloronderzoek in Nyariga

Landen bezocht: