Hier in Ghana, het mooie Ghana - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu Hier in Ghana, het mooie Ghana - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu

Hier in Ghana, het mooie Ghana

Door: Janita Zwarteveld

Blijf op de hoogte en volg Janita

28 Maart 2011 | Ghana, Bolgatanga

Lieve trouwe lezers,

Hier weer een berichtje van mij uit Ghana. Deze keer heb ik eigenlijk helemaal niet zo veel te vertellen voor mijn gevoel, dus het zal wel niet zo’n heel lang berichtje worden. Dat ik niet zo heel veel te vertellen heb, betekent niet dat ik hier niets aan het doen ben, maar het betekent gewoon dat het allemaal nog erg goed gaat! Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin in Ghana, hoewel ik ook wel heeeeeel veel zin heb om weer thuis te zijn. Niet dat ik het hier niet naar mijn zin heb, zeker wel, maar zonder Douwe en de rest van mijn familie en vrienden is het hier toch niet compleet. Alle mailtjes, berichtjes op mijn site en telefoontjes maken het wel iets makkelijker, maar het is toch anders.. ;) Tegelijkertijd moet ik er nog steeds niet aan denken om definitief weg te gaan bij mijn gastgezin en Nyariga. Toen ik gister op de fiets zat in Zaare werd ik al nageroepen als de ‘Nyariga-man’, dus ik ben ook echt al wel een echt lid van het dorp.. Het zal wel gek zijn om dat straks allemaal achter mij te moeten laten.
Toch ben ik al wel veel bezig met weggaan. Ik ben hard aan het nadenken wat voor cadeautjes ik aan mijn gastgezin zal geven, en wanneer ik pannenkoeken zal maken, wanneer ik de presentatie in het dorp zal geven over wat ik gevonden heb en of zij nog aanvullingen hebben. Ja, deze laatste weken in Nyariga staan echt al in het teken van weggaan en mijn onderzoek afsluiten en stiekem ook al wel een beetje met afscheid nemen. Dat ik al mijn laatste weken zit, betekent ook dat de stress voor mijn onderzoek behoorlijk aan het toenemen is. Hoe hard ik ook hoopte dat ik hier zou leren om me wat minder druk te maken om mijn studie, afgelopen week bleek dat dat niet het geval was. Nachten achter elkaar heb ik over mijn onderzoek gedroomd en heb ik interviews gehouden met moeders en kinderen. Zo heb ik vrijdag op zaterdagnacht in mijn slaap de hand van Silvia vast gegrepen omdat ik dacht dat zij het kindje was dat bij mijn informant op schoot zat. Toen besloot ik dat ik toch wel wat was doorgeslagen met mijn onderzoek ;). En na een weekendje in Tamale afgelopen weekend, waarin ik veel interviews heb uitgewerkt, ontdekte ik dat ik eigenlijk best veel informatie heb en dat ik al heel veel te weten ben gekomen. En dat het me nooit zal lukken om iets te vinden dat de mensen in Nyariga zelf niet weten, maar dat het mijn doel is om straks in Nederland een positief verhaal te geven over Afrika, en met de informatie die ik nu heb gaat dat zeker lukken! Dus dan is mijn doel ook geslaagd en hoef ik me geen zorgen meer te maken :). (Helpen jullie mij herinneren als ik dit even vergeet?). Hoe meer informatie ik krijg, hoe meer respect ik krijg voor de vrouwen hier. Dus als ik straks in Nederland kom hoeven jullie niet bang te zijn dat ik de hele tijd zal zeggen ‘maar de kindjes in Afrika…’. Nee, het wordt gewoon ‘maar de vrouwen in Nyariga!’. (Kijken jullie er al naar uit om straks mij weer om jullie heen te hebben?).

Verder heb ik ook allemaal weer heerlijke Ghanese dingen meegemaakt. Op de momenten dat ze gebeurden vond ik het niet zo heel leuk, maar nu denk ik: ‘dat kan ook alleen hier’. Afgelopen week bijvoorbeeld zijn er een aantal kuikentjes (die van de foto ja) in de wc (gat in de grond gevallen). Na alle diarree van afgelopen week zat ik spontaan verstopt toen ik het gepiep uit het gat hoorde komen. Zoals ik tegen mijn tolk zijn: I don’t like the idea that I am shitting on a chicken’. Mijn grandmother was er ook niet zo heel blij mee: ‘OOO, ik had vier kuikens en nu heb ik er nog maar drie’. Maar toen ik vrijdagochtend opnieuw naar de wc ging hoorde ik weer gepiep uit het gat in de grond komen. Iedere keer als ik naar de wc was geweest had ik braaf een emmer op het gat gezet om nog meer dierenleed te voorkomen, maar die ochtend stond de emmer niet op het gat en hoorde ik gepiep. Ik kon me niet voorstellen dat kuiken nummer 1 het zo lang vol zou houden in dat gat, en toen ik buiten kwam wist ik ook dat het niet hetzelfde kuiken was: moeder kip loopt nog maar rond met kuiken.. Iedere keer als ik die kip zie lopen voel ik me schuldig (ook al zijn de laatste twee echt niet mijn schuld!) en iedere keer als ik een kuiken hoor piepen moet ik denken aan de arme kuikentjes in de wc. Nu weet ik weer waarom het zo handig is om een wc pot te hebben, daar val je volgens mij een stuk minder makkelijk in ;). Toen ik het mijn zusje Mary vertelde, vertelde zij mij dat het ook wel eens is gebeurd dat er een geitje of een varkentje in was gevallen, maar dat vader John die er toen uit gered heeft, hij was alleen niet thuis om de kuikentjes te redden (terwijl ik er echt van overtuigd ben dat een varkentje het meer naar zijn zin heeft in mijn wc dan een kuiken ;) ).

Afgelopen weekend in Tamale hebben we ook weer een typisch Ghanees avontuur mee gemaakt. Terwijl wij in onze Tro-Tro naar Tamale reden werden we bijna door een grote bus afgesneden, die tussen ons en een taxi in wilde voegen. Wij moesten vol op onze remmen en alles kwam goed. Maar toch was de bestuurder en een aantal passagiers niet blij met deze actie van de chauffeur: onze chauffeur werd flink opgejut door andere passagiers en we gingen in de Tro-Tro achter de bus aan, met behulp van luid getoeter werd de chauffeur duidelijk gemaakt dat we niet blij met hem waren. De kaartjesverkoper van de Tro-Tro sprong uit de Tro-Tro toen we bijna bij de bus waren en met zakjes water rende hij de bus achterna om die vervolgens met waterzakjes te bekogelen. Dit was opzich nog wel grappig, maar toen de waterzakjes op waren ging de man verder met het gooien van stenen naar de bus, bijgestaan door andere passagiers uit onze Tro-Tro. Met een vuist werd ook nog even het raampje van de chauffeur ingeslagen, en met luid gerinkel ging zijn spiegel kapot met behulp van een steen. Al slingerend reed de bus weer weg, achter na gezeten door nog meer mannen met stenen. Het enige wat ik kon denken was: Wat een stelletje malloten! Maar voor de mensen zelf was het blijkbaar heel normaal.. Ik denk niet dat we dit in Nederland moeten proberen, maar ik weet zeker dat we niet alleen in Nederland een kort lontje in het verkeer hebben..

Een laatste punt is dat ik afgelopen weekend ontdekt heb is dat ik waarschijnlijk best nog wel in Nederland zal moeten wennen. Toen we bij het hotel heerlijk zaten te eten, had ik een stukje bot in mijn eten. Zonder er bij na te denken spuugde ik het stukje naast mij neer op de grond… Nadat ik het gedaan was viel mij pas op hoe makkelijk dat ging.. Zal ik dat straks thuis ook doen? Harde stukjes eten gewoon naast mij op de grond spugen? Haha, stiekem lijkt het me best wel leuk om dat eens te doen en nu kan ik gewoon zeggen dat ik dat hier in Ghana geleerd heb :P.

Dat was het weer voor nu, ik hoop dat ik vandaag het berichtje kan uploaden, want nadat het internet in dit cafe is uitgevallen is ook de stroom uitgevallen. Gelukkig ben ik heel de dag nog in Bolga, dus ik hoop dat aan het einde van de middag ik alsnog op internet kan.

Heel veel liefs (van een ongemanierd meisje) uit Ghana


  • 28 Maart 2011 - 11:59

    Corina:

    SUPER SUPER SPUPER LEUK verslag!!!!
    Hoop dat je nog wel met wat manieren thuiskomt! hahaha

    liefs en een knuffel

  • 28 Maart 2011 - 12:04

    Maurits:

    Hey Janita,

    Weer een mooi verhaal met weer hele spannende avonturen! Ik denk dat je het maar saai vind hier als je weer terug bent:p

    Hoewel ik super trots ben dat je daar bent, aan je onderzoek werkt en verstokt bent van alle luxe, kijk ik er wel naar uit om je weer int "echie" spreken en te zien natuurlijk! Ik zal uitkijken naar een halve neger met een meegesmokkeld Afrikaans kindje!:p

    Heel succes en plezier nog komende weken!

  • 28 Maart 2011 - 12:56

    Douwe:

    Tof verhaal!

    Maar als antropoloog moet je toch meedoen met de bevolking? Volgende keer dus ook stenen gaan gooien naar de bus hoor!
    Verder zou ik maar een hele dikke kip kopen voor grandmother die niet door het gat heen kan vallen, scheelt een hoop gedoe :-)

  • 28 Maart 2011 - 13:48

    Melinda:

    Wat geweldig om weer wat van je te lezen; niet alleen om te weten te komen wat je allemaal meemaakt, maar ook omdat het zo ontzettend goed geschreven is! Het lijkt me inderdaad moeilijk om nu te leven in de 'afrondingsfase', maar ik weet zeker dat je ook na jouw vertrek niet snel vergeten zult worden.

    Werk nog even hard en geniet nog harder!

    x

  • 28 Maart 2011 - 14:11

    Sophie:

    Janita, je moet snel terugkomen! Ik droomde laatst dat ik de Monapudding die zorgvuldig in de diepvries ligt opat! Dus kom maar weer snel! (en ik heb ook gewoon heel veel zin om je weer te zien hoor)

    Liefs!

  • 28 Maart 2011 - 14:22

    Liset:

    haha! Lijkt erg op de ervaringen die wij in Gambia ook hebben gehad...het verkeer daar is soms echt asociaal, alhoewel er maar 5 auto's op de weg rijden, haha! Je bent ondertussen een echte afrikaan! Heb je ook al vlechtjes in je haar gehad??? :P
    liefs

  • 28 Maart 2011 - 17:17

    Diana:

    Stop met je onderzoek en had er nooit aan begonnen: ik had je zo wel kunnen zeggen dat Afrika positief is! Sjonge ga je daarvoor helemaal naar Ghana, Waddinxveen had een goedkopere ticket geweest!
    xdiana

  • 28 Maart 2011 - 17:18

    Greetje:

    Wat zulllen die kuikens het zwaar gehad hebben, toen jij er op heb gescheten!!!

  • 28 Maart 2011 - 17:37

    Anna:

    Hey Janita,
    wat een avonturen zeg, wow lijkt me af en toe ook best moeilijk, superknap dta je zo optimistisch blijft en wat goed dat het zo goed gaat met je onderzoek! Liefs!!

  • 28 Maart 2011 - 19:56

    Ada:

    hoi Janita,
    Lijkt mij erg leuk jou eens zo mee te maken aan tafel. Als we dat nu eens doen in Breskens??
    Heerlijk om je avonturen te lezen zeg. Geniet er nog maar van.
    Verwerk je de intervieuws van je dromen ook in je verslag?
    Succes en tot schrijfs maar weer. Lieve groeten vanuit Harderwijk. Ada

  • 29 Maart 2011 - 00:57

    Maartje:

    Janita!!!

    Ooo wat een fijne verhalen! En haha die zielige kuikentjes! Geniet nog even en tot héél snel!!!

    kus en dikke knuffel!!

  • 29 Maart 2011 - 18:36

    Bert:

    We zijn niet onder de indruk; als je echt zo afrikaans geworden was dan had je gewoon zelf het kuikentje uit het poepgat gehaald. Bovendien ben je nog niet ghanees-lui. Volgens mij kijk je teveel naar die doorzetters vrouwen. Slechte voorbeelden! Geef het gewoon lekker op dan hoef je je ook nergens zorgen over te maken ;) Dankjewel ('superbedankt') voor je verhaal. Je mocht zo langzamerhand wel eens terug komen.


  • 30 Maart 2011 - 19:00

    Ineke:

    Ja! Ik kijk er al weer naar uit jou om mij heen te hebben!

  • 04 April 2011 - 19:24

    Maaike :

    wat een mooie verhalen weer je beleefd heel wat .het schiet al weer op naar huis het is hier mooi weer maaike wiegersma

  • 05 April 2011 - 16:38

    Hilly Van Os:

    Ha die Janita,
    Ja ik zit met je opa en oma op computerles !!en toen vertelden ze dat ze volgende week eindelijk aansluiting krijgen en dan jou nog een berichtje kunnen sturen.
    Onder de les zijn we even stiekum gaan kijken naar de site,opa kwam al gauw kijken (heel trots)
    Vandaar dat ik nu ook even ging lezen ,leuk hoor maar het is alweer aftellen voor je.
    Succes nog Janita.

    groetjes van Hilly van os en de rest van de familie

  • 05 April 2011 - 19:46

    Rein En Wil:

    Hoi Janita,
    We zien het al gebeuren bij je moeder thuis om de botjes op de vloer te spugen, ik denk dat het niet gewaardeerd wordt. Maar het is leuk om te lezen wat je allemaal beleefd, gelukkig liggen er hier niet zoveel losse stenen op de weg, het zou wel een hele bende worden.
    Sterkte voor de laatste loodjes,
    Groetjes,
    Rein en Wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Janita

Actief sinds 24 Jan. 2011
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 59002

Voorgaande reizen:

16 Juli 2012 - 21 December 2012

master-onderzoek

02 Februari 2011 - 21 April 2011

Bacheloronderzoek in Nyariga

Landen bezocht: