Berichtje uit Bolgatanga - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu Berichtje uit Bolgatanga - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu

Berichtje uit Bolgatanga

Door: Janita Zwarteveld

Blijf op de hoogte en volg Janita

07 Februari 2011 | Ghana, Bolgatanga

Lieve allemaal,

Hier alweer een berichtje van mij! Dit betekend niet dat ik altijd om de twee dagen een berichtje zal plaatsen hoor, maar nu ik nog kan, wil ik er ook wel gebruik van maken! Daarnaast heb ik in afgelopen twee dagen alweer zoveel meegemaak dat ik het ook wel weer tijd vond om even een berichtje te plaatsen.

Ten eerste, dankjullie wel voor jullie lieve berichtjes op mijn verhalen. Echt fijn om te zien dat jullie met mij meelezen en met mij meeleven, doet mij erg goed!

Nadat ik de vorige keer op internet was geweest zijn we naar huis gegaan om daar even snel te douchen. Vervolgens was het tijd voor de eerste echte Ghanese maaltijd. Deze maaltijd was zo echt omdat we verplicht waren om met onze handen te eten. Hierbij is het erg belangrijk dat het eten met rechts wordt gegeten en niet met links, want je linkerhand is de poephand. Dit geldt trouwens voor alles, ook spullen die je koopt moet je met rechts aannemen, en het geld moet je weer met rechts geven. Je kan dus niet betalen en aanpakken tegelijk (naja, het kan wel, maar dan krijg je op je kop..). Een ander punt bij de maaltijd was dat je niet met je benen over elkaar mag zitten, wanneer je dat doet toon je geen respect voor degene die tegenover je zitten. Met je benen overelkaar zitten is helemaal not done wanneer er een grandmother of chief aantafel zit. En bij ons zat er een grandmother aan tafel, waardoor wij elkaar voortdurend opwezen dat we met onze benen overelkaar zaten. Dit zorgde voor genoeg gelach ;).
Verder ging het goed om met de hand te eten, we moeten alleen nog wel een beetje vuurvaste vingers krijgen.
Na het eten hebben we geholpen met de afwas, en zijn we vervolgens naar een studentenfeest gegaan. De compound in Tamale was namelijk een studentencomplex. Het huis waar wij zaten was een gezinshuis, maar de twee andere gebouwen er om heen waren studentenhuizen en een ander gebouw was de businessschool. In die businessschool zijn we naar het feest geweest, wat ook erg leuk was om mee te maken.

Helaas ben ik die nacht een beetje ziek geworden, maar het voordeel was wel weer dat ik ook meteen mocht ervaren hoe het bij een traditioneel genezer is.. De Grandmother van ons gezin is niet alleen streng islamitisch, maar ze is ook nog een traditioneel genezer. Toen ik vertelde dat ik ziek was, kreeg ik van haar een drankje met kruiden (herbs), wat echt ontzettend bitter smaakte. Toen ik het op had kreeg ik dan ook een stukje gedroogde mango. (Vroeger kreeg ik ook altijd snoepjes als ik medicijnen moest, blijkbaar is dat internationaal ;)). Vervolgens zijn we in een klein busje gestapt, met nog 25 andere ghanezen (behoorlijk krap dus) die ons naar Bolgatanga bracht. Het zou een rit zijn van 2 uur, maar toch hebben wij er vier uur overgedaan. Wel genoeg van het landschap kunnen zien en lekker kunnen slapen. Aangekomen in Bolgatanga was er geen ophaalservice voor ons, dus toen hebben we maar gebeld en zeker een kwartier gewacht op een busstation met zwervers, bedelende kinderen, loslopende geiten, irritante taxichauffeurs en een stank van geitenstront. Best wel een cultuurshock eigenlijk.. Ik werd dan ook overvallen door twijfels of ik hier echt al die tijd wilde zitten, maar gelukkig zie ik het nu al weer veel beter zitten.
Eenmaal opgehaald kwamen we aan bij het huis van Mariam, waar er genoeg kinderen waren die met ons wilden spelen en foto's wilden laten zien. Ook hebben we hier heeeeerlijk kunnen douchen (nu heb ik nog stromend water). Echt, ik ben nog nooit zo blij geweest met een koude douche. 's avonds hebben we bij Mariam gegeten (yams, met tomaat, vis, tomatenpuree en paprika) en hebben we informatie gekregen over ons gastgezin. Ik verblijf nu toch in Nyariga, bij een gezin bestaande uit een man en twee vrouwen, en plenty of children (zoals Mariam zei). Ik ben erg benieuwd, maar veel kinderen is altijd leuk, dan heb ik in ieder geval genoeg afleiding ;). (En als het er toch zoveel zijn wil ik er best een meenemen hoor Douwe ;)). Het leukste van dit gezin is dat die man een belangrijke rol speelt in het dorp. Hij vindt dat meisjes dezelfde mogelijkheden moeten hebben als jongens en daarom heeft hij een meisjesschool opgezet in Nyariga. Erg leuk en interessant voor mijn onderzoek denk ik. Daarnaast is mandenvlechten een belangrijke activiteit in Nyariga, dus het lijkt mij ook erg leuk om mij daar op te richten. Door deze informatie had ik er al veel meer vertrouwen in!
Vannacht heb ik heerlijk geslapen en toen we vanmorgen klaar waren met ontbijten (wit brood met thee) stonden onze fietsen klaar. Mooi fietsen met een fietsmandje! Na het eten konden we ons klaar maken en zijn we vertrokken op de fiets door Bolgatanga. Ik werd helemaal enthousiast van fietsen in de stad! Echt grappig, zit ik gewoon in Ghana op de fiets, een bizarre gedachte, maar wel erg leuk! Na een enorme route door de stad (moet ik hier oooit de weg leren kennen?) kwamen we uit bij het kantoor van Meet Africa. Hier hebben wij ook Ibrahim ontmoet. Een erg aardig man, die ons hartelijk welkom heette! Vervolgens hebben we nog even gelunched, waarna ik wel erg nodig naar de wc moest. Helaas was er geen toilet in de buurt, dus mocht ik achterop de motor bij Ibrahim: weer een nieuw avontuur. Hij was erg bezorgd. Ik heb ook echt het gevoel dat ze je goed in de gaten zullen blijven houden, en je zullen helpen waar nodig, dat stelt mij wel gerust.. Toch blijft het wel spannend om morgen naar het gastgezin te gaan. Weer een nieuwe plek om aan te wennen, maar ook eindelijk een plek waar ik een beetje kan gaan settelen hoop ik. Het heeft nu wel lang genoeg geduurd om de hele tijd van hot naar her te reizen.
Ik zal jullie op de hoogte blijven houden! (en sorry als dit verhaal misschien een beetje lang is geworden).
Dit keer geen foto's, hopelijk de volgende keer weer!

Liefs, Janita

  • 07 Februari 2011 - 16:26

    Corina:

    Ha zussie,

    Nou te lang is het zeker niet!!!!
    Je schrijft erg leuk. Leuk dat je ons zo op de hoogte houd.
    Hopelijk kan je een beetje opknappen zodat je straks weer helemaal kan gaan genieten.

    Veel plezier en sterkte.

    liefs Corina

  • 07 Februari 2011 - 16:38

    Kim:

    Hey Janita,

    Wat een onderneming! Spannend hoor. Geniet van je tijd daar.

    Groetjes Kim (v/d Broek)

  • 07 Februari 2011 - 17:09

    Hannah:

    Hé Janita,

    pff... jij gaat idd van hot naar her ;) Leuk om te lezen. Wauw, fietsend Ghana door, das weer eens wat anders ;) Veel plezier bij je gastgezin, en succes met settelen en onderzoeken :)

    groetels!

  • 07 Februari 2011 - 18:05

    Anniek:

    Ha lieve zus!!

    Wat een super, super, super verhaal om te lezen!!
    Zo ben ik weer helemaal op de hoogte!!
    Wat gaaf dat je ging fietsen in Ghana, komt je droom echt uit, he!!!

    Succes met alle cultuurverschillen!!
    Enne je goede hand gebruiken, hoor :)

    Liefs je zusje

  • 07 Februari 2011 - 19:18

    Douwe:

    Dag avonturier!

    Wat een mooie positieve verhalen!
    En wil je het kindje wel eerst even een stropdas voorhouden? Een donker kindje in pak lijkt me machtig mooi :-)

    Ga lekker verder met genieten.

    PS. Onze kaarsen rommel hier in de Prinsenburcht is klaar! Je moet maar snel komen kijken. Alle aanstekers zijn nu wel aan gord ;-)

  • 07 Februari 2011 - 20:51

    Anna:

    Hey Janita!

    Wat een mooi verhaal weer! Ik vind dat je er echt superpositief in staat, heel knap,
    xxxxx

  • 07 Februari 2011 - 20:52

    Greetje:

    Hé Nichtje!!!
    Fijn joh al zoveel verhalen van je te lezen enne... 't is niet te lang hoor je kan beeldend schrijven!
    Soms zou ik willen vliegen als een vogeltje :-)
    Zet hem op hé, kijk uit naar je vervolgverhaal...

    liefs Greetje

  • 07 Februari 2011 - 22:42

    Maartje:

    Janita!!

    Wat een fijne en blije verhalen! :) Vooral veel blijven schrijven! Heel veel plezier bij je gastgezin morgen! Ik zal je snel schrijven!

    liefs, kusjes!

  • 08 Februari 2011 - 08:19

    Jan-Pieter En Greet:

    Hé Janita,

    Wat leuk om zo al mee te lezen met de start van je reis. Helemaal niet te lang! Heel veel plezier bij de ontmoeting met je gastgezin! Wij zijn erg benieuwd. Lana en Jiu-Lin moesten erg lachen om de eet-hand en de 'poep-hand'.
    We kijken uit naar je volgende bericht.
    Liefs Jan-Pieter, Greet, Lana en Jiu-Lin

  • 08 Februari 2011 - 11:13

    Liset:

    Spannend, spannend...het gezin klinkt in ieder geval erg gezellig en leuk! Hoop dat je daar je onderzoek goed kan uitvoeren en je het goed naar je zin krijgt!!!
    blijf genieten! dikke kus

  • 08 Februari 2011 - 19:13

    Jolanda Bok:

    Hoi Janita,
    Leuk om je te volgen, blijf ik zeker doen de komende tijd.
    Geniet van deze bijzondere verjaardag.
    Liefs van ons allemaal!

  • 09 Februari 2011 - 07:48

    Ada:

    Dag Lieve Janita,
    Geweldig te lezen hoe het gaat met je!! Avontuurlijk hoor met dichtgeknepen billen achterop de motor door Ghana heen. Mag je wel oppassen dat je je goede hand tegen je billen houdt om het op te houden!! Veel plezier en we verheugen ons al weer op je volgende berichtje. Geertje Sharon en Ada

  • 09 Februari 2011 - 20:31

    Pake En Beppe Visser:

    We waren erg benieuwd, hoe het je daar verging. We lezen de verslagen met plezier, want we denken veel aan je. P&B

  • 10 Februari 2011 - 05:55

    Els, Aarnout & Kids:

    He bruidsmeisje!

    Vanuit een kil Moerkapelle een heel hartelijke felicitatie voor je verjaardag!

    Maak er een mooie dag van en laat je lekker in het zonnetje zetten door de mensen die daar om je heen staan.

    Geniet er van!

    Groetjes,
    Niels, Menno, Jeanine, Els & Aarnout

  • 10 Februari 2011 - 06:34

    Hallo Janita:

    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.
    We hebben je site gelezen je maakt wel dingen mee, mooie en ook voor ons begrip, rare dingen,poephand bv,
    daar zouden wij niet opgekomen zijn.

    Heel veel sterkte toegewenst in soms moeilijke omstandig heden, maar ook gelukkig leuke dingen.

    Hartelijke Groeten van tante Annie en oom Henk

  • 10 Februari 2011 - 07:32

    Lyanne (mam V Char):

    van harte gefeliciteerd met je verjaardag!fijne dag,geniet ervan!wij lezen jouw verslag ook,heel leuk!doe onze charlotte de groeten dit weekend ha ha.

  • 10 Februari 2011 - 08:06

    Welmoed:

    Haai Janita!!!

    Ten eerste Gefeliciteerd met je verjaardag!! Geniet van je dag....

    Fijn om te lezen wat je allemaal mee maakt! Het lijkt me echt erg leuk om daar ook te zijn!

    Nog fijne weekjes, ik blijf je volgen!!
    (handig die site!!!)

    Liefs,
    Welmoed

  • 10 Februari 2011 - 09:34

    Jan-Pieter En Greet:

    Hieperdepiep Hoera!!
    Ook vanuit Druten de hartelijke felicitaties voor je verjaardag!!
    Wij eten er hier wel een taartje op zonder jou.
    Maak er een extra leuke dag van met de Nyariganen!

    Liefs Jan-Pieter, Greet, Lana en Jiu-Lin

  • 10 Februari 2011 - 10:14

    De Buurtjes:

    Hiep hiep hoera GEFELICITEERD met je verjaardag. We gaan al jouw verslagen lezen.Heel veel succes en plezier in Ghana groetjes

  • 10 Februari 2011 - 11:32

    Koene Tietema:

    Hallo Janita,
    Op de kalander in de bakkerij zag ik dat je jarig bent, dus van harte gefeliciteerd en een hele leuke tijd in Bolgatanga.
    Team bakkerij Tietema.

    binnenkort zal ik je verslagen lezen, want ik heb gezien dat wij dat wel moeten bijhouden anders halen wij je niet meer in.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

Janita

Actief sinds 24 Jan. 2011
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 58996

Voorgaande reizen:

16 Juli 2012 - 21 December 2012

master-onderzoek

02 Februari 2011 - 21 April 2011

Bacheloronderzoek in Nyariga

Landen bezocht: