Veilig aangekomen in Liberia - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu Veilig aangekomen in Liberia - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu

Veilig aangekomen in Liberia

Blijf op de hoogte en volg Janita

09 Augustus 2012 | Ghana, Bolgatanga

Lieve Lezers,

Hier even een kort berichtje vanuit Liberia om jullie te laten weten dat ik veilig ben aangekomen en dat het goed met me gaat. Gister ben ik, na afscheid genomen te hebben van Douwe en nog uuuuuren op het vliegveld gezeten te hebben, om 15.00 uur geland op het internationale vliegveld van Liberia. Vanuit het vliegtuig (net voor de prachtige landing) zag ik de zee en prachtige groene bomen. Wauw! Toen ik geland was zag ik een vliegtuig vol met VN-vliegtuigen en helikopters, en toen wist ik het zeker: ik ben in Liberia. Gek om daar, na er zoveel over gelezen te hebben, echt te zijn. Nadat ik makkelijk door de douane was gekomen, en was opgehaald door Lorma en Sumo, heb ik zo’n twee uur met hen in de auto gezeten op weg naar de hoofdstad van Liberia en mijn hotel.

Onderweg maakte de vele VN-auto’s mij opnieuw bewust van het feit dat ik in Liberia ben. De omgeving daar en tegen was voor mij niet veel anders dan een grote stad in Afrika, grote en kleine gebouwen, chaos op de weg met auto’s en straatverkopers, en enorm veel vriendelijkheid! Een grote geruststelling dus. Tegelijkertijd doen de verhalen anders geloven, het conflict is hier wel degelijk mee gemaakt, helaas. Komende maanden zal ik me daar vast nog bewuster van worden.

Na een goede nachtrust (om de vorige nacht in te halen) ben ik vandaag meteen keihard aan de slag gegaan met mijn onderzoek. Om 9 uur werd ik opgehaald door Sumo en zijn we met de taxi naar het kantoor van RHARP gegaan waar onder andere hij en Lorma werken. Deze organisatie (ook een partner van ICCO), richt zich op de promotie van mensen rechten in het hele land, met een specifieke focus op oneerlijke rechtsprocessen. Hier op het kantoor heb ik met Sumo een plan gemaakt voor de komende dagen, en hebben we de rest opgevuld met het rondreizen door de stad (met taxi, moter en mini-bus) om verschillende NGO’s in Liberia te ontmoeten die mogelijk relevant zijn voor mijn onderzoek. Tegelijkertijd leerde ik de stad zo ook wat beter kennen: Man, wat een chaos. Dit is nog erger dan alle Ghanese steden bij elkaar.. Ik heb dan ook maar gezegd dat ik het nog niet zo zie zitten om morgen alleen met een taxi naar kantoor te komen.. ;) Gelukkig word er hier zo lief voor me gezorgd dat het ook geen enkel probleem is om me morgen weer op te halen, zodat ik ook het kantoor kan bereiken en weer een dag op sleeptouw genomen kan worden. Hoogstwaarschijnlijk gaat mijn dag er morgen weer net zo uit zien als vandaag; het bezoeken van verschillende organisatie die zich bezig houden met vrouwen in het wederopbouw proces, en het wegwijs worden in de Liberiaanse maatschappij want ik moet nog veel leren, gelukkig heb ik daar ook nog wel even voor. Wat ik sowieso moet gaan leren is het verschil tussen de Liberiaanse Dollar en de Amerikaanse. Beiden zijn hier volledig betaalmiddel, alleen wordt er de ene keer in de L$ gesproken en de andere keer in de US$. Het lijkt vrij logisch, de goedkope dingen zijn in Liberiaanse Dollar en de dure in Amerikaanse, maar toch snap ik het nog niet helemaal. Maar dat zal komende dagen wel lukken. Daarnaast heb ik me voorgenomen om de lokale taal (de grootste) te leren spreken, zodat ik ook met mensen kan praten die geen Engels spreken. Het leuke is dat de man met wie ik in Gbarnga veel om zal gaan, Wiston, deze taal heeft gegeven op de University van Gbarnga. In september start er een nieuwe cursus, en ik ben van plan om daar aan deel te nemen. Het schijnt niet zo’n moeilijke taal te zijn, dus ik ben benieuwd! (Vanaf 20 augustus zal ik trouwens in dit stadje gaan wonen, ik kijk daar erg naar uit!)

Het gaat dus allemaal erg goed, ik heb de juiste mensen leren kennen voor mijn onderzoek, en iedereen is hartelijk en enorm behulpzaam. Geen reden om te klagen dus, maar toch… nu het avond is en ik me besef dat ik dit leven 4,5 maand lang zal hebben, zonder jullie om mij heen, dan mis ik Nederland wel heel erg. Dus ga vooral door met de lieve reacties op mijn blog, die doen me erg goed!

Heel veel warme groeten uit Liberia!

  • 09 Augustus 2012 - 22:11

    Greet Zwarteveld:

    Hoi Janita,

    Net jouw 'korte' berichtje gelezen. Volgens mij stromen de woorden zo je pen uit. Leuk om te lezen dat je al zo enthousiast bent! De eerste indruk is gelukkig goed. Geef jezelf de tijd om te wennen.
    Heel veel succes bij deverdere start van je onderzoek.

    Lieve groetjes van ons uit Druten

  • 09 Augustus 2012 - 23:07

    Elma Te Rietstap:

    hey Janita,

    heb net je nieuwe berichtje gelezen. vindt het altijd interresant om te lezen hoe mensen leven in de landen waar jij onderzoek doet. jou eerste reactie klinkt veel als onze reactie toen wij eerst naar canada verhuized waren(al is het hier waarschijnlijk minder druk). omgeving leren kenen, taal leren(wat goed dat je daar naar school wil gaan om een nieuwe taal te leren. success!!). maar na een paar weken zul je er helemaal thuis zijn.

    hier in canada gaat het allemaal goed. warm weer en het oogsten begint langzaam aan weer. druk, druk. maar betekend ook dat de winter er langzaam weer aan komt(zit er nog niet erg op te wachten, maar goed).

    zie uit naar je volgende berichtje. veel success met je onderzoek. Elma

  • 09 Augustus 2012 - 23:50

    Silvia:

    Ha Janita!

    Goed om te horen dat je op je juiste plekje bent aangekomen en dat de eerste indrukken goed zijn! Leuk dat je de lokale taal wilt gaan leren, na Ghana heb ik af en toe wel spijt dat ik het Frafra niet beter heb leren spreken ;) Succes ermee!!
    Ook veel succes met je onderzoek, maar zo te horen is de start al goed gemaakt!

    Groetjes Silvia!!

  • 10 Augustus 2012 - 07:40

    Bert:

    nog viereneenhalve maand klinkt inderdaad lang maar wij zijn nu al bezig zijn met het kerstdiner dus dan moet het wel kort zijn! Ik mocht weer 1 nachtje in Brussel slapen en ik wil nu al weer terug naar huis. Misschien komt dat omdat de mensen hier niet zo vriendelijk en behulpzaam zijn als in Liberia.

  • 10 Augustus 2012 - 08:31

    Susanne:

    Hey lieve Janita!
    Goed om te horen dat zowel jij als Douwe weer veilig aangekomen zijn, zij het in verschillende continenten.
    En nog beter om te horen dat je het daar nu al naar je zin hebt, vooral door de mensen!
    Heel veel succes met je onderzoek, ik hoop voor je dat er iets moois uitkomt :) en in de tussentijd letten wij wel n beetje op Douwe ;) liefs!

  • 10 Augustus 2012 - 08:33

    Jolanda Aantjes:

    Hallo Janita,
    Je bent zo een hele wereldreiziger (in Afrika) aan het worden! Vele nieuwe indrukken, nieuwe mensen, andere taal etc., het zal best wel veel inspanning kosten voordat het wat gewoon gaat worden. Wijsheid, bewogenheid met de mensen, geduld en zegen toegewenst. (Psalm 121 als belofte/ bescherming toegewenst.) Hartelijke groet.

  • 10 Augustus 2012 - 10:20

    Charlotte:

    Jan!!

    geweldig, zo'n kort berichtje van jou! Wat super geweldig om te lezen dat het allemaal zo voorspoedig is gegaan, je eerste tijd in Liberia. Dat geeft gelijk een goed gevoel voor je onderzoek, maar natuurlijk ook voor jezelf en het wennen aan een nieuw land en een nieuwe cultuur. Een goed begin in het halve werk. Maar met zo'n goeie voorbereiding heb je al een grote voorsprong. Ben erg benieuwd naar je gespekken met de locals, maar dat komt later pas. Hou ons maar goed op de hoogte dus. Het is superfijn om te lezen.
    Succes met alles!

    Charlotte

  • 10 Augustus 2012 - 12:18

    Douwe:

    Wat doe je het goed vrouw, ben trots op je!

  • 10 Augustus 2012 - 15:32

    Sophie Gunnink:

    Janitatje!

    Goed om te horen dat je het zo goed redt daar in het verre verre Liberia. Veel succes met het starten van je onderzoek en het leren van een vreemde taal.

    Veel liefs,
    Sophie

  • 10 Augustus 2012 - 17:26

    Kirsten:

    Klinkt goed Janita, leuk om te lezen!! Zet 'm op, geniet, en zo af en toe ook nog even ontspannen he? ;) Liefs!

  • 11 Augustus 2012 - 12:20

    Sylvie:

    Janita, het klinkt alsof je heel goed bent terechtgekomen! Mensen die je een beetje onder hun hoede nemen en meteen al van start met je onderzoek! En ook de taal nog leren; als dat zo doorgaat zijn die 4,5 maand voorbij voor je er erg in hebt. Hier mis je niks hoor, dus geniet er maar goed van!
    Liefs Syl

  • 12 Augustus 2012 - 14:17

    Ineke:

    Janita!
    Je bent een echte held, dus deze komende maanden ga je zeker doorkomen en wij zijn er gewoon weer als je terugkomt!
    Liefs!

  • 12 Augustus 2012 - 21:32

    Familie Visser/Hajer:

    Heey lieve zus/dochter!

    Wat leuk om een berichtje te lezen van je!
    Natuurlijk hebben we je al even gesproken.
    Wat leuk dat je de taal gaat leren! Dat zal ook zeker helpen in het contact met de mensen daar.
    Morgen alvast kijken in je toekomstige woonplaats: heb je alvast een idee hoe het er daar uit ziet.
    Wij zijn benieuwd naar je verhalen en hopen dat je heeel snel lieve mensen in je omgeving treft (naast die voor je onderzoek) voor sociaal contact.

    Wij kijken uit naar je volgende bericht!

    Welmoed en Trudie

    PS. nog 135 dagen tot kerst en het lekkere eten!! (:

  • 13 Augustus 2012 - 12:27

    Hannah:

    Hé ex-roommate ;)

    Je kamer is in beslag genomen door Eeke, gek hoor, dat je daar zit en we je hier in huis moeten missen. Mooi om te lezen dat je veilig bent aangekomen. Mensen missen is altijd naar... maar jij kunt dat best hoor, 4,5 maand :D Ben heel benieuwd wat er uit je onderzoek gaat komen en hoe het met de taal leren gaat!

    Succes ! en knuffel ;)

    Groetels Hannah

  • 14 Augustus 2012 - 02:00

    Jolanda Bok:

    Hoi Janita,
    Heb veel bewondering voor je. Heb al enthousiaste verhalen gehoord over de weken in Ghana.
    Wens je nu ook een hele goede tijd en veel suc6 met je onderzoek.
    Liefs van alle Bokjes

  • 14 Augustus 2012 - 14:27

    Jan Post:

    He Janita,
    Wat maak jij veel leuke dingen mee zeg. Eerst samen met Douwe in het voor jou bekende Ghana en dan nu in Liberia waar, jij schrijft het al, de blauwhelmen zichtbaar aanwezig zijn.
    Geniet van de tijd in Liberia, suc6 met je onderzoek, en over vier en een halve maand wordt je met open armen in Biddinghuizen ontvangen. Gods zegen over je tijd in Liberia

  • 15 Augustus 2012 - 08:16

    Débora :

    Hoi Janita,

    Fijn om te horen dat het goed met je gaat. Ik weet zeker dat jij dat heel goed kan, 4,5 maand daar verblijven. Wat leuk dat je de taal gaat leren, lijkt me heel boeiend :D. Geniet van je tijd in Liberia en heel veel succes met je onderzoek. Ik ben benieuwd naar je volgende berichtje.

    Groetjes,

    Débora

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Bolgatanga

master-onderzoek

Recente Reisverslagen:

03 November 2012

Afscheid nemen

28 Oktober 2012

Oogsten

19 Oktober 2012

Het begin van het einde

30 September 2012

Volwassen worden: Sinterklaas bestaat niet..

27 September 2012

Uit logeren
Janita

Actief sinds 24 Jan. 2011
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 58998

Voorgaande reizen:

16 Juli 2012 - 21 December 2012

master-onderzoek

02 Februari 2011 - 21 April 2011

Bacheloronderzoek in Nyariga

Landen bezocht: