De stad waar... - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu De stad waar... - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu

De stad waar...

Blijf op de hoogte en volg Janita

17 Augustus 2012 | Liberië, Monrovia

Lieve Lezers,

Via deze blog wil ik jullie de hartelijke groeten doen vanuit de stad Monrovia,
- De stad waar het geel ziet van de taxi’s en wit van de jeeps van de VN en ontwikkelingsorganisaties
- De stad waar afvalbakken zijn en iedereen daar ook gebruik van maakt (iets dat ik niet gewend was in Ghana)
- De stad waar de politie het verkeer probeert te regelen, terwijl ze op gele plastic fluitjes blazen.
- De stad waar het verkeer een grote chaos is, maar waar de regel geldt: zolang je geen ongeluk hebt gehad, heb je je aan de regels gehouden’.
- De stad waar de bureaucratie zo laag is dat ik zonder afspraak bij het ministerie van Gender kon binnen lopen of bij de UN Women.
- De stad waar ik ontzettend lieve mensen om me heen heb, die erg goed voor me zorgen.
- De stad waarbij je standaard met zijn zessen in een taxi zit (vier op de achterbank), maar waarbij je voorin toch verplicht een gordel moet dragen.
- De stad waar straat verkopers hun goederen tentoonstellen in kruiwagens, en daar ook mee lopen, tussen het verkeer door
- De stad waar nog ruïnes van de oorlog zijn en waar mensen in wonen, maar waar tegelijkertijd de regering de meest mooie gebouwen heeft laten bouwen
- De stad waar mensen wonen in huizen zonder ramen of met een lek dak (kapot door de oorlog), en daar huur voor moeten betalen
- De stad waar ik zeker niet de enige blanke ben, maar waar ik me soms toch wel een beetje alleen voel
- De stad waar soms om de oorlog wordt gelachen
- De stad waar het bol staat van de goede initiatieven om het land weer vooruit te helpen
- De stad waar men erg begaan is met de positie van vrouwen in Liberia
- De stad waar ik slaap met muizen op mijn kamer
- De stad waar sommige wegen blank staan na een grote regenbui
- De stad waar ontzettend veel jongeren werkloos zijn en op straat rond hangen
- De stad met één straat met groene bomen in het midden
- De stad waar het nooit stil is omdat de auto’s blijven toeteren
- De stad waar het contrast tussen arm en rijk ontzettend groot is
- De stad waar werkelijk waar al het eten te krijgen is, zolang je er maar voor betaald
- De stad waar iedereen mij een ‘small girl’ vindt om dat ik nog maar 22 ben
- De stad waar iedereen mij “djanetta” noemt
- De stad waar ik tot dinsdag zal wonen om dan naar het stadje Gbarnga te gaan, een meer rurale plek in het midden van Liberia, waar ik echt mijn veldwerk zal beginnen.

Liefs, Janita

  • 17 Augustus 2012 - 23:29

    Sylvie:

    Leuk al die wetenswaardigheden! Geeft echt een beeld van de stad, voor zover dat in tekst lukt. Ben je al echt gestart met onderzoekswerk of is het vooral nog een beetje kennismaken? Ik ben heel nieuwsgierig naar hoe Gbarnga gaat zijn!

  • 18 Augustus 2012 - 09:46

    Charlotte:

    Djanetta!!

    Haha, er zijn eigenlijk best veel mogelijkheden met jouw naam;) Het klinkt echt als een stad dat nog steeds herstellende is na de oorlog. Moet zeker anders zijn dan Bolga of Accra. Maar wel fijn dat er minder afval op straat ligt, want ik kan me nog wat herinneren van een geschokte Janita de eerste paar dagen in Bolga haha! Heel fijn dat ze zo goed voor je zorgen en dat je overal de ruimte hebt om vragen te stellen voor je onderzoek en informatie te winnen! Heel veel succes de eerste paar daagjes in Gbarnga!

    Liefs, Charlotte

  • 18 Augustus 2012 - 10:00

    Hannah :

    Thumbs up ;D

  • 18 Augustus 2012 - 21:26

    Fam Visser:

    Lieve janita,
    Wat een stad zeg! Nog even daar volhouden en dan op naar B. Het is toch wel anders dan ghana dus. We horen nu je stem via skype: dat is echt leuk. Vandaag lekker naar zee geweest en nu is het nogwarm.kus b en t

  • 19 Augustus 2012 - 08:28

    Ada :

    Ha Janita,
    Laat ze maar denken dat je een small-girl bent. Wacht maar tot ze met jouw innerlijke kracht te maken krijgen!! Als jij iets wil....
    Wat zullen ze dan opkijken zeg.
    Hoe is de sterrenhemel daar? Is de melkweg ook te zien?
    Lieve groet Ada, Geertje en sharon.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Liberië, Monrovia

master-onderzoek

Recente Reisverslagen:

03 November 2012

Afscheid nemen

28 Oktober 2012

Oogsten

19 Oktober 2012

Het begin van het einde

30 September 2012

Volwassen worden: Sinterklaas bestaat niet..

27 September 2012

Uit logeren
Janita

Actief sinds 24 Jan. 2011
Verslag gelezen: 595
Totaal aantal bezoekers 59005

Voorgaande reizen:

16 Juli 2012 - 21 December 2012

master-onderzoek

02 Februari 2011 - 21 April 2011

Bacheloronderzoek in Nyariga

Landen bezocht: