Mr. & Mrs. Visser - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu Mr. & Mrs. Visser - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu

Mr. & Mrs. Visser

Blijf op de hoogte en volg Janita

02 Augustus 2012 | Ghana, Bolgatanga

Ha Nederland!

Ons Ghana is compleet! Na al onze ervaringen hierhebben we nu eindelijk ook… diarree. Tijd dus voor een rustdag en een nieuwe blog, want er is de afgelopen tijd veel gebeurd.

Afgelopen zaterdag hebben we Dame gekocht. Dame is een heeeeeel schattig (lees: zielig) hondje dat we voor 15 cedi (7,50 euro) op de markt in Bolga hebben gekocht als cadeau voor ons gastgezin. Na aankoop mocht ze in de mand voorop de fiets en 40 minuten met ons mee naar huis hobbelen. Na twee bakken rijst en tizet was het beestje al aanzienlijk minder zielig, een stuk dikker en opeens bordenvol leven! Het gezin was er erg blij mee, en vooral Michel heeft zich enorm om dame bekommerd, door haar van hot naar her te verslepen aan haar touw, en met haar te voetballen.

Zondagochtend stonden we om zeven uur op en was het op de compound al een grote drukte. Verschillende vrouwen van de kerk waren aan het koken, er werd eten en drinken voor dik tachtig man bereidt. Het feestmaal zou gaan bestaan uit rijst met een saus van peper, tomaat, nog meer peper en stukken schaap (lekker, maar wij vinden het letterlijk een ‘scheitbeest’). We hadden speciaal voor deze dag kleren laten maken. Een blouse en een jurk uit dezelfde stof. Als twee blanke Ghanezen gingen we, na uren gewacht te hebben, naar de kerk. Deze zondag zou de dienst ‘vroeg’ beginnen, maar het werd uiteindelijk half twaalf voordat ook wij naar de kerk gingen. Aan het einde van de gewone kerkdienst begon onze trouwerij. Je kunt de trouwerij qua ingrediënten een beetje vergelijken met hoe het gaat in Nederland, alleen de uitvoering is wat anders. Een kort preekje over het huwelijk (al was hier wel veel meer aandacht voor het belang van het krijgen van kinderen), een trouwbelofte, een trouwacte met getuigen, en een zegen. Voor het eerst hier in Ghana mochten we elkaar in het openbaar zelfs kussen! Een beetje onwennig… maar we waren getrouwd! Een koor zong ons toe, er kwamen verschillende profetieën over het krijgen van kinderen… en nog meer kinderen. En we kregen cadeaus: geld, 20 eieren en een gigantisch stuk zeep! Aan het einde werd het eten in zakjes uitgedeeld en ging iedereen naar huis. We vonden deze trouwerij een bijzondere en erg mooie gebeurtenis. Stiekem wel jammer dat jullie (lezers) er niet bij konden zijn, maar we doen het komend jaar in Nederland lekker nog een keertje hoort! :-D

Maandag moesten we helaas afscheid nemen van onze familie. Ook voor Douwe was het ondertussen wel echt familie geworden. Na het maken van een familiefoto kregen we nog een zelf gevlochten mand en wat armbandjes cadeau. Het daaropvolgende afscheid was wel even lastig, niet alleen voor ons maar ook duidelijk voor Mama Rose en Jessica, die het ook niet meer droog hielden. Een beetje stil reisden we via Bolga naar Tamale, wetende dat het erg goed was geweest om in Nyariga te zijn.

03.30 uur. De wekker gaat. Eenmaal buiten klinkt er een massaal gezoem over Tamale. Het is ramadan, en de vele Moskeeën in de voornamelijk Islamitische stad roepen op tot gebed. Indrukwekkend. Om 04.14 zijn we op het busstation. Het is donker, druk en wel een klein beetje griezelig. Nu hopen en wachten op een ticket. 06.00 de bus naar Wa verschijnt, helaas hij zit vol. 06.30 uur: de tweede bus komt, we hebben eindelijk een bus ticket kunnen komen, en… vertrekken naar Mole Natural Park; we gaan op safari! De reis an sich (wat een rot weg!) was al een beleving, maar eenmaal in het park was het helemaal geweldig! We hadden geluk: we mochten gratis met twee Nederlanders mee op jeep safari. Begeleid door een ranger met geweer trokken we eropuit: bavianen, wrattenzwijnen, prachtige vogels, antilopen en… 11 gigantische olifanten. We kwamen tot op 30 meter van de beesten. Wauw! :-D Het maakte de reis helemaal goed! Na een korte nacht in het hotel gingen we om 4.00 uur weer met een bus terug naar Tamale. Hier zijn we nu twee dagen even aan het bijkomen.

Morgen, vrijdag, vertrekken we naar het zuiden. We slapen in Sunyani bij het kindertehuis waar Corina en Anniek (zussen Janita) een paar keer zijn geweest. Zaterdag reizen we dan door naar Cape Coast. Zondag gaan we een wandeling maken door Kakum (door de boomtoppen) en naar een dierenopvang voor apen en krokodillen. Maandag gaan we naar Elmina: het slavenfort (waar ook Nederland een aandeel heeft gehad) en een museum over Slaven, de VOC en Java. Dinsdagmiddag vertrekken we naar het vliegveld in Accra waar we de nacht doorbrengen. Douwe vliegt rond 06.00 uur naar Nederland, Janita pas rond 13.00 uur naar Liberia.

Het gaat dus nog steeds goed met ons, we doen leuke dingen, we voelen ons na een korte lichamelijke dip al weer wat beter. Wel kijken we erg op tegen het afscheid komende woensdag. Dit drukt wel een beetje, maar al met al kijken we nu al terug op een onwijs toffe tijd samen in Ghana!

Liefs

• 02 Augustus 2012 - 17:40

Karin:

Wat super tof dat jullie ook in Ghana getrouwd zijn! Ik had er inderdaad graag bij willen zijn, wat een feest moet dat geweest zijn, haha :-)
    Balen van de lichamelijke klachten maar ja dat gaat wel weer over! Succes deze laatste week samen en veel plezier! Geniet ervan!
    Groetjes, Karin

• 02 Augustus 2012 - 17:48

Cornelis:

Hey Douwe en Janita!

Mooie verhalen :D @Douwe: ik zie je in Nederland snel weer! @Janita: Veel sterkte en een hele mooie leerzame tijd in Liberia!!!

Groetjes!

• 02 Augustus 2012 - 19:02

Emma:

Supermooi verhaal Janita! Gefeliciteerd met jullie Ghanese huwelijk! Goede reis naar Liberia en ik lees je snel weer! xx

• 02 Augustus 2012 - 19:38

Paula:

Hee Mr. en Mrs. Visser!

Wat een mooi en veelkleurig verslag weer zeg, superleuk klinkt het! Maar ook wel begrijpelijk dat het afscheid zo zwaar valt, jullie hebben echt een tijdlang deel uitgemaakt van het gezin. Ik hoop dat jullie nog een paar fijne dagen hebben samen, geniet van elkaar en van Afrika!

Hier is alles oké, het blijft een echt hollandse zomer met regen, onweer, hagel, wind en o ja.. af en toe wat zon. Susanne en ik spreken elkaar al supervaak hihi ^^

Veel liefs!

Paula

• 02 Augustus 2012 - 19:44

Bert:

Ik ben wel blij met de ghaneese profetien want ik weet nog een heleboel mooie friese namen.

• 02 Augustus 2012 - 20:44

Ineke:

Woow, dat klinkt als een indrukwekkende bruiloft! En dan als huwelijksreis op safari :-) Niet slecht gedaan!

• 02 Augustus 2012 - 21:30

Sylvie:

Gefeliciteerd met jullie Ghanese huwelijk!!! Wat een supergave tijd hebben jullie gehad daar!! Nu op naar het volgende avontuur, maar eerst nog heel even van elkaar genieten. Veel succes met het vele reizen de komende periode.

Liefs Syl

• 03 Augustus 2012 - 09:01

Hannah:

Tof!

• 03 Augustus 2012 - 09:29

Kelly :

Janita,

gefeliciteerd Meneer en Mevrouw Visser! Wat mooi een Ghanese bruiloft!
    Geniet nog samen van de komende dagen, en succes komende woensdag,

lieve groeten, Kelly

• 03 Augustus 2012 - 19:09

Tineke:

Gefeliciteerd met jullie huwelijk dan maar!
    Fijn dat jullie het zo mooi en goed hebben samen.
    En toch ook maar sterkte voor het afscheid nemen..

• 04 Augustus 2012 - 10:27

Charlotte:

Wow, wat jammer dat ik daar niet bij was, jullie bruiloft! Gefeliciteerd!!!! En Janita, wat gaaf dat je ook eindelijk Mole hebt kunnen ervaren! En met 11 olifanten ben je flink beloond! Gaaf! En heel erg veel succes met afscheid nemen, het minder leuke deel. Komt goed!

Liefs, Charlotte

• 04 Augustus 2012 - 18:08

Liesbeth:

Leuk weer om te lezen over jullie onvergelijke tijd daar! :)
    Geniet er nog verder van voor beide een goede reis!

• 05 Augustus 2012 - 10:10

Debora :

Gefeliciteerd met jullie huwelijk. Gaaf dat je naar Mole bent geweest en ook nog eens 11 olifanten hebt gezien. Succes met het afscheid nemen. Het zal moeilijk zijn maar je krijgt er ook wat voor terug. Geniet nog van Ghana en de dagen samen.

Xxx Debora

• 07 Augustus 2012 - 13:52

Maaike Zegt:

Goede middag ,het is hier nu 13uur50 van uit biddinghuizen .Het is hie recht hollands weer Hartelijk gefeliciteerd jullie , en veel sterkte bij het afscheid Wat een leuke kleding hadden jullie aan Anita een goede tijd in Liberia Willem Maaike