Van familiebezoek tot bruiloft - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu Van familiebezoek tot bruiloft - Reisverslag uit Bolgatanga, Ghana van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu

Van familiebezoek tot bruiloft

Blijf op de hoogte en volg Janita

26 Juli 2012 | Ghana, Bolgatanga

Lieve Lezers,

We hebben het hier in Ghana en Nyariga zo goed naar ons zin, dat we jullie de mooie verhalen niet wilden onthouden en daarom nog maar even een blog plaatsen. Ten eerste, het gaat hier erg goed met ons. We zijn beiden gezond, en Janita is nog nooit zo lang niet ziek geweest in Ghana. Kortom, we treffen het. Verder is het vaak wel erg warm, maar op de momenten dat het te warm is gaat het ’s nacht regenen (en onweren) waardoor het weer lekker een ochtendje koel is, maar ’s middags weer net zo warm.

Hier in Nyariga hebben we het verder ook prima naar ons zin, we kunnen ons eigen plan trekken, maar als we willen ook lekker helpen in het huishouden. Zo hebben we al geiten ‘uitgelaten’. ’s Nachts staan de geiten binnen, maar overdag zitten ze vast gepind aan een touw in het land, zodat ze wel lekker buiten zijn maar niet alle gewassen vernielen. ’s Morgens moeten ze dus buiten gebracht worden, en vast gezet en ’s avonds weer losgemaakt en naar binnen gebracht. Een leuk klusje voor de kinderen hier, waar ook wij bij mogen helpen. Verder heeft Douwe een mooi stuk bij de boom gras vrij gemaakt zodat we met de hele familie in de schaduw in de wind kunnen zitten, terwijl Janita de nagels van Jessica aan het lakken was. (We verdelen de taken dus eerlijk). Behalve hier bij de familie zijn hebben we ook al honderden kilometers (okee dat is overdreven, maar het voelt wel zo) afgelegd op onze fietsjes. In het regenseizoen is dit wel zwaar; nog meer hobbels ontwijken dan normaal, door het water fietsen, en vaststaan in de modder (en dat zonder mountainbike). Als het koel is buiten (die enkele keer na een nachtelijke storm) is dit leuk, anders is het bikkelen. Ondanks deze natuurlijke belemmeringen is het ons gelukt om de meisjesschool, de kliniek, het craftcentre (waar de manden verzameld worden), en Bolga te bezoeken. Ook zijn we afgelopen week twee dagen naar het greenhouse in Karimenga geweest. Voor de rest staat er nog een bezoek aan de Tongo Hills op het programma, en hebben we zondag onze ‘BlessingCeremony’. Toen ik hier vorig jaar was had mijn vader al gezegd dat hij Douwe en mij wilde gaan zegenen omdat we toch verloofd zijn. Nu begon hij daar weer over, en hebben we besloten dat dat zondag maar moet gebeuren. Het is afgelopen week al in de kerk afgekondigd, en volgens mijn vader moeten we op zo’n honderd gasten rekenen. We weten niet zo goed wat ons te wachten staat, maar we hebben mooie kleren laten maken, en we zullen zorgen dat alle gasten iets te eten kunnen houden. We vinden het allebei wel een beetje gek, maar het is waarschijnlijk ook iets heel leuks om mee te maken, en een mooie manier om meteen afscheid te nemen van het dorp, want maandag begint onze toeristische terugreis naar Accra.

Hier nog een paar weetjes, om deze blog weer op een vertrouwde manier af te sluiten:
- Douwe heeft nu ook een Frafra naam: Ayine (God).
- Waar Janita rode bulten had van de vlooien, heeft Douwe nu rode bulten van de warmte uitslag.
- Een kletsnat boek kun je nog prima lezen (het nadeel van veel buiten leven, je vergeet dat je spullen ’s nachts binnen moet brengen, zeker als het gaat regenen).
- Dat baby’s hier geen luier dragen werd duidelijk toen Janita Theresa op schoot had…
- Het gaat steeds slechter met de ezel, en dus ook met onze nachtrust.
- Douwe vind het zo akelig warm dat hij hoopt dat er snel een onderzoek van Janita komt naar de armoedeproblemen op de noordpool.
- De nieuwjaarsduik is niets bij de ‘douche’ die wij ’s morgens hebben.

Stiekeme kusjes uit Ghana,
Janita & Douwe

• 26 Juli 2012 - 14:30

Susanne:

Ha, de beruchte broek :D Hij staat je mooi, past beter daar dan in Nederland ^^
    Succes in de hitte, geniet van jullie laatste dagen daar en alvast een gelukkig Afrikaans huwelijk ;) Ben benieuwd naar de verschillen :) liefs

• 26 Juli 2012 - 15:53

Maartje:

Hallo daar!

Wat een fijn en grappig verslag! Heel veel succes en plezier met de blessing ceremony, ben benieuwd! Laat snel weer wat horen! xxxx

Liefs vanuit de Utrechtse bieb, Maartje

• 26 Juli 2012 - 20:02

Paula:

HAHA julllie gaan gewoon stiekem afrikaans trouwen!

• 27 Juli 2012 - 09:26

Julia:

Heerlijk die hitte ;)
    Douwe mag toch wel uitkijken met zijn tips aan Janita, straks wil ze écht de inuit gaan onderzoeken en moet hij weken lang over bevroren wegen fietsen, en met rode wangen en neus van de kou bevroren boeken lezen.
    Ik zou het toch op Afrika houden, al is het misschien een idee om de luier daar aan te gaan prijzen.

Geniet van jullie trouwdag!

• 27 Juli 2012 - 10:34

Hannah:

Wauw, mooie verhalen!
    Relaxed dat je zolang niet ziek bent Janita! :D
    Ben heel benieuwd wat jullie in de kerk gaan meemaken ;)
    Wel super tof!

Groetels!

• 28 Juli 2012 - 09:56

Debora Hoek:

Hey Janita,
    Wat geweldig en grappig om je verhalen te lezen. Het gaat gelukkig goed met je en houden zo. Wat leuk dat Douwe nu je plekje kan zien. Ik weet nog precies de weg naar jouw huis en hoe je familie er daar uitziet, dus ik kan je goed volgen. Heel veel plezier samen en let op jezelf... Xxx

ps: fijn he vlooien!! Haha!

• 28 Juli 2012 - 10:31

Greet:

Hoi Janita en Douwe,

Wat leuk weer om hier te kunnen lezen over jullie ervaringen in het verre Ghana!!
    We willen jullie voor morgen een hele mooie bruiloft toewensen, we zijn heel benieuwd naar de foto's.

Groetjes van ons allen uit Druten.

PS. Lana heeft een nieuwe laptop met webcam. als we weten hoe we hiermee om moeten gaan, kunnen we misschien een keer skypen.

• 28 Juli 2012 - 13:16

Diana:

Hoi hoi,
    leuk om te lezen dat het jullie goed gaat! Afbellen die jurk maar hier in Nederland, houden jullie mooi geld in je zak, kan je dan weer gebruiken voor een reis naar de Noordpool.

Lekker verder genieten!
    xdiana

• 28 Juli 2012 - 15:32

Ineke:

Leuk verslag weer! Geniet er nog even van samen.
    O ja, ik ben nu helemaal verslingerd aan mijn boek 'pride and prejudice'. Het moet dit weekend nog uit!
    Liefs!

• 29 Juli 2012 - 15:22

Greetje:

Echt super leuk om jullie verslag te lezen; echt genieten!
    Nu ik dit type zou ik wel even een vogeltje willen zijn;
    hoe zien jullie eruit? hoe was de 'ceremonie' , en 100 (!) mensen van eten voorzien; dan is het toch wel te hopen dat er iets van een wonderbarelijke spijziging plaats vind, want anders is er vast geen geld meer dat douwe terug kan...
    Vind eigenlijk ook wel heel bijzonder dat ' wild vreemde' mensen allemaal naar jullie feest komen.
    Als ze nu allemaal nog wat meenemen mag je wel een prive vliegtuig af huren (grapje)
    Ik hoop dat het lukt om snel een verslag of foto's te plaatsen! Ik ga er elke dag naar uitkijken haha)
    Sterkte met het afscheid van de familie en de terugreis naar accra!
    Trouwens Janitha; je treft het; douwe heeft nu een veelbelovende naam!

Een hele dikke (trouw) knuffel voor allebei!
    greetje

• 30 Juli 2012 - 18:13

Sylvie:

Leuk om te lezen!! Ben heel benieuwd hoe de ceremonie wordt!! Ik ben weer terug van vakantie, morgen weer aan het werk:-(

Liefs Sylvie

• 30 Juli 2012 - 21:28

Maaike Zegt:

Goede avond ,wat een enig verhaal weer leuk om te lezen Wij zijn benieuwd naar jullie inzegening .Best spannend en al die mensen indrukwekkend Hier een groet uit bhuizen Maaike

• 31 Juli 2012 - 14:52

Karin:

Super mooie berichten!!! Good luck ;-)