laatste weken in Nederland - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu laatste weken in Nederland - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu

laatste weken in Nederland

Door: Janita Zwarteveld

Blijf op de hoogte en volg Janita

03 Juli 2012 | Nederland, Utrecht

Lieve Lezers,

Op dit moment lezen jullie de eerste blog van de nieuwe reis die komen gaat. Door middel van deze blog geef ik de aftrap voor maandenlang leesplezier op mijn reis-weblog, het duurt namelijk nog minder dan twee weken voordat ik het vliegtuig instap en me samen met Douwe naar mijn geliefde continent Afrika begeef. Ghana is het land waar het allemaal weer zal beginnen, Douwe en ik gaan namelijk eerst voor drie en halve week op vakantie naar het mooie Ghana waar we natuurlijk ook mijn lieve gastgezin op gaan zoeken. Een droom die in vervulling komt: mijn gastgezin nog een keer opzoeken en hen eindelijk voorstellen aan mijn lieve Douwe. Vanwege dit deel van mijn reis kan ik niet wachten om in het vliegtuig te stappen, maar helaas zal er op acht augustus een eind komen aan de vakantie in Ghana, en zullen Douwe en ik op het vliegveld in Accra afscheid moeten nemen. Douwe vliegt terug naar Nederland (met hopelijk een hele mooie herinnering, en heel veel foto’s die hij jullie allemaal kan laten zien ;-)), en ik pak die dag het vliegtuig naar een voor mij onbekend land: Liberia.
Ik ben via Kerk en Actie en ICCO uitgezonden naar dit land om daar mijn afstudeeronderzoek voor mijn master te doen. Dit onderzoek richt zich op de landrechten van vrouwen die door het jarenlange conflict in Liberia weduwe zijn geworden. Een heftig onderwerp, maar ook zeker een relevant onderwerp omdat het inzicht geeft in de samenhang tussen conflict en armoede en wederopbouw na een conflict. Voor mijn onderzoek zal ik zowel in Monrovia (de hoofdstad van Liberia) verblijven, als in Gbarnga (een stadje op 3 uur rijden van Monrovia vandaan). Ik ben erg benieuwd wat ik daar ga ontdekken over dit onderwerp, daarnaast ben ik ook gewoon heel benieuwd hoe ik het zelf ga ervaren om in Liberia te wonen. Veel mensen schrikken toch wel een beetje als ik hen vertel dat ik naar dit land ga, ik hoop dat ik ook vooral de mooie kanten van dit land ga zien en dat ik die met jullie kan delen. Gelukkig heb ik in de tussentijd ook al een aantal mensen (niet heel veel maar toch) gesproken die in Liberia zijn geweest en daar goede herinneringen aan hebben. Vaak stelt mij dit gerust, maar toch blijf ik ook Janita die het wel heel spannend vindt om naar een onbekend land te gaan. En toch blijf ik ook Janita met heimwee, wat het ook niet veel makkelijker maakt om weg te gaan. Afgelopen weken is het vooral deze spanning die overheerst en soms een schaduw werpt over mijn voorbereidingen.. Maar goed, ik doe niet aan opgeven, dus ik ga door! Ik zet mijn schouders eronder, en ik ga naar Liberia in het vertrouwen dat het goed is om dat te doen en in het vertrouwen dat het goed komt als ik daar ben, want: ‘Wat de toekomst brengen mogen, mij geleidt des Heren hand. Moedig sla ik dus mijn ogen naar het onbekende land’!

Afhankelijk van mijn toegang tot internet zal ik jullie zoveel mogelijk op de hoogte houden over mijn verblijf in Liberia, en mijn tijd met Douwe in Ghana. Mijn laatste weken in Nederland ga ik vullen met het inpakken van mijn spullen in mijn kamer, het afscheid nemen van mensen, en met genieten van alle vertrouwde dingen in Nederland!

Liefs, Janita

  • 04 Juli 2012 - 07:05

    Sylvie:

    Janita, ik weet zeker dat het een fantastische ervaring wordt om nooit te vergeten!! Doorzettingsvermogen zul je af en toe nodig hebben, maar volgens mij heb je daar genoeg van! Maak er wat moois van, ik ga je volgen!!
    X Syl

  • 04 Juli 2012 - 08:36

    Lonneke & Jonathan:

    Lieve Janiet,
    Een mooi stukje waarin duidelijk wordt dat je vol spanning maar ook met een berg vertrouwen op weg gaat! En terecht.. :)
    Geniet van al het mooie de laatste dagen hier in Nederland en we hopen dat je een onvergetelijk weerzien hebt met je lieve gastgezin!!
    Liefs uit Horst!

  • 04 Juli 2012 - 12:34

    Ruth:

    Ik vroeg me af; hoe lang blijf je eigenlijk in Liberia?

  • 04 Juli 2012 - 12:59

    Tante Ada.:

    Heel belangrijk Janita om je handen in Gods hand te leggen.
    Zoals je zelf dat vers opschreef erg mooi.
    Tot D.V. zaterdag.

  • 04 Juli 2012 - 15:49

    Silvia:

    Hoi Janita!

    Super dat je weer een reisverslag bij gaat houden, ik zal je trouw gaan volgen!!
    Ik vind je trouwens juist een sterke tante, omdat je ondanks je heimwee en je 'spanningen' voor onbekende landen, toch steeds weer blijft gaan en dat allemaal overwint! Ghana hebben we uiteindelijk ook overleeft :D
    Het zal ook dit keer mooie momenten brengen en wat minderen. Maar als je confrontaties niet aan gaat, zal je ze ook niet overwinnen!
    Probeer er zo veel mogelijk van te genieten en ik wens je erg veel succes!
    Liefs Silvia

  • 04 Juli 2012 - 17:05

    Ada Zwarteveld:

    Nou meis, zet hem op janita, geniet nog van het Hollandse.
    Ik heb bewondering voor je!
    Tot Zaterdag. Ada

  • 06 Juli 2012 - 07:54

    Joke Visscher:

    Spannend Janita! Ik wens je een heel goede tijd met Douwe in Ghana en daarna voor jou in Liberia!

  • 06 Juli 2012 - 08:31

    Greetje:

    Lieve Janita en Douwe,

    Ik wens jullie een hele fijne vakantie samen toe, sterkte met dan afscheid nemen , maar hopelijk hebben jullie in de vakantie zoveel energie op gedaan dat jullie wel even zonder elkaar kunnen ;-)
    En hele goede studie tijd verder en heel veel sterkte met het daar zijn.
    Bijzonder dat ondanks de min puntjes je toch kan zeggen dat je vol vertrouwen durft te gaan. Ik heb bewondering voor je.

    Bij deze vast een dikke knuffel voor als het even lastig is.

    Greetje

  • 09 Juli 2012 - 12:33

    Liset:

    Hey lieve meid,
    ik ga je zeker in de gaten houden overthere!! Weet zeker dat je een super tijd krijgt daar samen met douwe en zonder douwe...Je bent een sterke meid! Geniet ervan en maak er een super tijd van! Hele dikke knuffel van mij...

  • 09 Juli 2012 - 12:34

    Liset:

    Owh en ook een hele dikke knuffel voor Douwe!! sterkte voor nadien en genieten van de mooie momenten samen!!!
    knuf

  • 10 Juli 2012 - 17:29

    Jan Post:

    Janita,

    Zoals je het beschrijft zo ben je maar je hebt zo'n sterk doorzettingsvermogen dat het je zal lukken. Geniet samen met Douwe van de mooie tijd in Ghana en als je de WSers ziet dor ze de groeten. Heel veel suc6 en Gods zegen over jullie tijd in Ghana en jouw tijd in Liberia

  • 16 Juli 2012 - 17:55

    Karin:

    Hey Janita,
    Al een heel mooi eerste verslag! Het ga je goed en heel veel succes en bovenal plezier! God is bij je! Altijd! :-)
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Utrecht

master-onderzoek

Recente Reisverslagen:

03 November 2012

Afscheid nemen

28 Oktober 2012

Oogsten

19 Oktober 2012

Het begin van het einde

30 September 2012

Volwassen worden: Sinterklaas bestaat niet..

27 September 2012

Uit logeren
Janita

Actief sinds 24 Jan. 2011
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 59001

Voorgaande reizen:

16 Juli 2012 - 21 December 2012

master-onderzoek

02 Februari 2011 - 21 April 2011

Bacheloronderzoek in Nyariga

Landen bezocht: