Liberia in Haar - Reisverslag uit Gbarnga, Liberië van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu Liberia in Haar - Reisverslag uit Gbarnga, Liberië van Janita Zwarteveld - WaarBenJij.nu

Liberia in Haar

Blijf op de hoogte en volg Janita

18 September 2012 | Liberië, Gbarnga

Lieve trouwe lezers,

Gister ben ik mijn mooie vlechten weer kwijtgeraakt, nadat ze mij meer dan drie weken plezier en irritatie hadden bezorgd. Na een uur vlechtjes uithalen, moest ik mijn haar borstelen en had ik (zoals altijd) het gevoel dat ik al mijn haar aan het verliezen was, en ik kaal was geworden. Terwijl ik dat ontdekte wist ik ook dat ik het over een paar maanden weer laat doen, om het ook in Nederland te kunnen laten zien en om een beetje Afrika mee te nemen naar Nederland. Terwijl ik me dat bedacht, bedacht ik me dat dat eigenlijk ontzettend gek is, tegelijkertijd ontdekte ik dat het een prachtige vergelijking is voor mijn tijd hier in Liberia. Vandaar de titel Liberia in Haar. Deze blog zal gaan over de vergelijking tussen mijn (haar) veldwerk in Liberia en het hebben van Afrikaans nephaar, alles om het een beetje luchtig te houden!

Goed, het haar invlechten zelf was niet een heel fijne ervaring, het was behoorlijk pijnlijk en het duurde me veel te lang. En als je dan blij bent dat het klaar is, dan kun je je hoofd niet normaal bewegen omdat het allemaal extra pijn doet. De eerste nacht is ook pijnlijk, maar als je dan ’s morgens voor de spiegel staat ben je blij met je nieuwe haar, en kun je de pijn even vergeten. Maar toch is het leed daarmee niet geleden. Zo hebben de vlechtjes me gek gemaakt van de jeuk. Echt ontzettend vervelend! En door die vlechtjes kun je ook niet gewoon even lekker krabben, nee je moet op je hoofd slaan om de jeuk weg te krijgen! Nou, ook dit komt overeen met mijn huidige gevoelens hier in Liberia. Soms ben ik blij met dat ik hier ben, maar soms word ik gek van die totaal andere situatie. En ik kan dan ook geen ‘normale’ manier vinden om ermee om te gaan, want dat past niet in deze nieuwe context. Nee, ik moet nieuwe manieren zoeken om met mijn heimwee en verdriet om te gaan, en die nieuwe manier zijn soms wel pijnlijker dan de vertrouwde Nederlandse oplossing: een knuffel!
Buiten de jeuk om, moet je ook iedere avond je haar in een net stoppen of met een hoofddoek bedekken, zodat het zo lang mogelijk mooi blijft, oftewel je moet er zelf aan werken dat het wat wordt. Dat is misschien wel hetgene dat ik het meest vermoeiende vind aan mijn onderzoek in Liberia. Ik moet constant initiatief nemen, constant bedenken wat ik deze dag weer eens zal gaan doen, en ik moet dan ook nog constant bedenken of het wel relevant is voor mijn onderzoek. Kortom, een vermoeiende bezigheid…

MAARRR!! Als ik dat dan doe, als ik iedere keer mijn haar bedek, dan heb ik wel drie weken lang mooi haar, en als ik hier een beetje initiatief neem, dan krijg ik ook wel ontzettend mooie kansen! Zo heb ik hier al mijn eigen rok genaaid, begin ik echt een relatie op te bouwen met de mensen van het vrouwencentrum . Zo werd ik van de week voorgesteld als ‘She is one of us, she is a student of the tailoring workshop!’. Of toen ik gister vroeg of ik over twee weken bij de training mag zijn die ze aan vrouwen geven voor microfinanciering, zeiden ze: ja natuurlijk, je bent nu toch deel van de groep? Grote complimenten eigenlijk! Verder ga ik ook veel met Lorpu om, de weduwe die ik op de markt geholpen heb met verkopen. Vaak zie ik haar aan het eind van de middag wel eventjes, en altijd komt ze op me afrennen en krijg ik een dikke knuffel, terwijl ze me liefkozend haar dochter noemt. Afgelopen zondag heb ik haar geholpen met het verkopen van een soort van oliebollen (gefrituurde deegballen), en gefrituurde bakbanaan (plantain). Zelf krijg ik dan ook meteen al het lekkers voorgeschoteld, en wordt mij verteld dat ik wel dik moet worden zodat ik kan laten zien dat ‘mijn moeder’ goed voor me gezorgd heeft. Verder heb ik vorige week woensdag op het land gewerkt, waar ik met een soort van hak het gras bij de cassave weg mocht hakken. Na een halfuur had ik al de blaren op mijn handen, en was ik nat van de regen. Het gevolg, een verkoudheid, en overal waar ik kom moet ik mijn handen laten zien. Ik heb deze mensen vaak niet zelf verteld dat ik op het land gewerkt heb, maar dat hebben ze weer van anderen gehoord die er dus meteen bij vertellen dat ik blaren had.. Verder heb ik vrijdag met een aantal meisjes gesport. Hier in Liberia is er een speciale sport voor vrouwen: kickbal. Het is een combinatie tussen honkbal, softbal en voetbal. Je hebt een voetbal, die wordt door de ‘pitcher’ naar je toegegooid, de ‘keeper’ moet de bal keihard wegtrappen (het liefst met een mooie boog, maar niet te mooi, dan heb je vangbal), vervolgens moet je naar de verschillende honks rennen, zolang het andere team de bal nog niet heeft. Iedereen was verbaasd om de blanke die kon trappen: She can kick! Of om de blanke die kon rennen: I like to see you running. En ik zelf, ik vond het heerlijk om even alle frustraties eruit te sporten, misschien ga ik het wel introduceren in Nederland! 

Een laatste activiteit waar ik enorm van genoten heb, vond vorige week zaterdag plaats. Die dag was er een programma van de land commission, die de mensen meer bewust wil maken over land issues in Liberia. Het vrouwencentrum werd gebruikt voor de bijeenkomst, en om de mensen hier bewust te maken over dit evenement, moesten de vrouwen die ochtend in T-shirts van de commissie door de stad marcheren. En ik… Ik heb leuk meegedaan! En het was fantastisch! Het leuke vond ik vooral dat veel van deze vrouwen ook in 2003gemarcheerd hebben voor vrede, en dat ze nog steeds zo’n belangrijke functie vervullen. Ook de bijeenkomst zelf was leuk. Er werden hele land conflicten uitgespeeld met drama (ik heb dubbel gelegen van het lachen, jullie krijgen de filmpjes nog wel te zien!), of er werden liedjes over de landcommission gezongen alsof het top-40 nummers zijn (Ook dit krijgen jullie nog wel te horen). Oftewel, een informatieve en gezellige bijeenkomst!

Kortom, het leven van een Liberiaanse vrouw is dus erg divers, maar wel erg vermoeiend als het allemaal nieuw is, en je toch geen ‘echte’ bent. Maar zoals ik al zei het is als met de vlechtje, als je ze hebt is het soms irritant, maar als je ze niet meer hebt voel je je kaal. Zo zal het straks vast ook zijn als ik weer terug ben (nog 93 dagen!). Nu vind ik het lang niet altijd leuk, soms totaal niet, maar straks zal het ook wel weer gek zijn om weg te zijn. Dit moet ik maar goed onthouden, zodat ik nu zoveel mogelijk kan proberen te genieten.

Heel veel liefs vanuit Liberia

PS. Het belangrijkste ben ik jullie al 3 keer vergeten te vertellen. Ik heb ook een echte Liberiaanse naam! Cyrea (je spreekt het uit als Shannèe). Het betekent zo iets als goede reis, reizen is goed, reizen is een zegen. Helaas stopt hier ook wel mijn belangrijkste kennis van de Kpelle-taal..

  • 18 September 2012 - 20:34

    Gabriella:

    Hey Janita,

    Ik vind het heel leuk om altijd je verhalen te lezen. Ik heb veel bewondering voor wat je doet en meemaakt! Ga zo door!!

  • 18 September 2012 - 21:37

    Susanne:

    Lieve Janita :)

    Het is toch ook haast niet voor te stellen voor simpele Nederlanders die nog amper buiten Europa zijn geweest :O Maar dankzij je blogs krijgen we toch een mooi beeld :)
    En tof dat je, naast dat je kunt aanmoedigen, ook kunt sporten ;) Introduceer dat spel hier maar, ik moedig je wel aan muaha ;)
    Meis , geniet, succes en schrijf! ^^

  • 19 September 2012 - 07:56

    Sylvie:

    Wat een mooie verhalen!! Ik ben blij dat het je lukt om je initiatieven tot dit soort mooie ervaringen te laten worden! Als je zo doorgaat, kun je over 93 dagen terugkijken op een supertijd! Kan me goed voorstellen dat het af en toe wel heel zwaar en vermoeiend is. Ga zo door! X Syl

  • 19 September 2012 - 14:17

    Douwe:

    ´Zelfs haar naam is mooi´, was ook wel een leuke titel geweest bij je verslag :-P Maar tof om weer te lezen meis. Knap hoe je de lastige en leuke kanten van je reis weet te verwoorden in een verslag dat lekker leest. Geniet nog ff, t is nog maar 92 daagjes!

  • 19 September 2012 - 14:42

    Greetje:

    ha lief nichtje,

    Ik krijg met de dag meer en meer bewondering voor je! Ik vind 'flevoland' al een wereld reis :-) nou dan is dit toch wel heel wat anders. En zijn de omstandigheden niet te vergelijken. Soms zou ik wel even een vogeltje willen zijn om je de knuffel persoonlijk te komen geven.
    Heel knap dat je je verslag door vergelijking met je 'haar' zo duidelijk de situatie kan schetsen (en het niet saai is om te lezen)
    Enne... wie telt de dagen harder af ; jij of Douwe? (grapje)
    Sterkte lieverd, ik denk aan!

    Greetje

  • 19 September 2012 - 21:11

    Maaike Zegt:

    Leuke verhalen weer ,wij bewonderen jou ,en wat een mooie foto s hou je taai he Willem Maaike uit bhuizen

  • 21 September 2012 - 12:23

    Hannah:

    Nice Janita,

    Nice Janita! Hard werken als je elke dag zelf initiatief moet nemen en bedenken wat je moet gaan doen... poeh hé. Maar mooi dat je zo betrokken bent bij een heleboel dingen. Je bent wel een mooie participerende antropoloog, toch? ;) Succes nog ff! Je kunt het! Een thesis is gewoon een rotklus ;)

    Groetjes vanuit Utrecht (jaja, vandaag een dagje college, dus even geen België).

    saluutekes!

  • 21 September 2012 - 12:23

    Hannah:

    Nice Janita,

    Nice Janita! Hard werken als je elke dag zelf initiatief moet nemen en bedenken wat je moet gaan doen... poeh hé. Maar mooi dat je zo betrokken bent bij een heleboel dingen. Je bent wel een mooie participerende antropoloog, toch? ;) Succes nog ff! Je kunt het! Een thesis is gewoon een rotklus ;)

    Groetjes vanuit Utrecht (jaja, vandaag een dagje college, dus even geen België).

    saluutekes!

  • 21 September 2012 - 12:23

    Hannah:

    Nice Janita,

    Nice Janita! Hard werken als je elke dag zelf initiatief moet nemen en bedenken wat je moet gaan doen... poeh hé. Maar mooi dat je zo betrokken bent bij een heleboel dingen. Je bent wel een mooie participerende antropoloog, toch? ;) Succes nog ff! Je kunt het! Een thesis is gewoon een rotklus ;)

    Groetjes vanuit Utrecht (jaja, vandaag een dagje college, dus even geen België).

    saluutekes!

  • 24 September 2012 - 11:13

    Janine:

    Hee Janita! Wauw wat een mooie verhalen schrijf je! Wat maak je daar veel mee zeg;) Echt bijzonder! Hoop dat je ervan kunt genieten en niet teveel heimwee hebt! Veel succes en plezier nog daar! X

  • 26 September 2012 - 02:05

    Janie Het Lam:

    Hoi Janita,

    Wat een leuk verhaal weer! Hoop dat je de heimwee beetje onder controle houdt... Je doet geweldig werk! En wat je zegt, als je je ziek voelt, is je enige doel om zo snel mogelijk op te knappen, haha ;) Maar ik vind het wel frusterend hoor...
    Tot je volgende blog!
    Liefs, Janie

  • 28 September 2012 - 01:07

    Diana:

    Hey die Janita,
    nou dat introduceren van kickbal hoeft niet meer hoor: zag vorige week iets op tv. waarbij het uitgelegd werd, er werd ook bij gezegd dat het vrij nieuw was. Loopt het Afrikaanse continent maar weer mooi voor!
    Ben benieuwd naar de manieren die je heb gevonden voor het omgaan met je heimwee? En heb je ook nog een mooie vergelijking voor het verbranden van je witte hoofdhuid tussen dfe vlechtjes?
    Liefs Diana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Liberië, Gbarnga

master-onderzoek

Recente Reisverslagen:

03 November 2012

Afscheid nemen

28 Oktober 2012

Oogsten

19 Oktober 2012

Het begin van het einde

30 September 2012

Volwassen worden: Sinterklaas bestaat niet..

27 September 2012

Uit logeren
Janita

Actief sinds 24 Jan. 2011
Verslag gelezen: 1624
Totaal aantal bezoekers 58970

Voorgaande reizen:

16 Juli 2012 - 21 December 2012

master-onderzoek

02 Februari 2011 - 21 April 2011

Bacheloronderzoek in Nyariga

Landen bezocht: